Sałata niejedno ma imię

Sałata to samo zdrowie. Zawiera beta karoten, witaminę C, błonnik i żelazo. W zależności od gatunku jednego dobra jest w niej więcej, a drugiego mniej.

Sałata ma zbawienny wpływ na naszą sylwetkę i samopoczucie – poprawia trawienie, pomaga pozbyć się zaparć. Ceniona przez wszystkich, zarówno wielbicieli, jak i sceptyków zdrowego jedzenia, mimo wszystko nie jest do końca oswojona. Mało kto zdaje sobie np. sprawę, że przygotowując sałatę do spożycia najczęściej pozbywa się jej najcenniejszych fragmentów. Otóż wiele osób wyrzuca pierwsze liście sałaty, które najczęściej są brudne i nie wyglądają ładnie. Tymczasem to właśnie one mają najwięcej witamin i składników mineralnych, ponieważ słońce najmocniej na nie działa podczas wzrostu.

Sałaty o kolorze ciemniej zieleni i w smaku lekko pikantne zawsze zawierają najwięcej kwasu foliowego i antyoksydantów. Pierwszy składnik to klucz do właściwego działania naszego organizmu. Wpływa na mózg, układ nerwowy, pokarmowy i odpornościowy a także na krwioobieg. Kwas foliowy chroni kobiety przez nadciśnieniem i może nas ustrzec przed miażdżycą.

Wielką i najbardziej chyba cenioną zaletą sałaty jest jednak jej niskokaloryczność. Jeśli tylko nie podajemy jej z majonezem czy zbyt dużą ilością tłuszczu, nie można z nią przesadzić. Warto wiedzieć, że każdy rodzaj sałaty może przynieść nam nieco inne korzyści.

Sałata masłowa, czyli ta, którą najczęściej spożywamy, to źródło błonnika, wapnia, fosforu i witamin z grupy C oraz B. Również bardzo popularna sałata lodowa ma nieco mniej cennych składników, za to można ją dłużej przechowywać.

Coraz bardziej ceniona przez smakoszy rukola, znana z lekko szczypiącego smaku, zawiera ogrom antyoksydantów. Jej lecznicze składniki wykorzystywano dawnej do produkcji oleju, który pomagał na nadkwasotę, wrzody żołądka i łagodził wzdęcia. Jedzenie rukoli poprawia stan włosów i paznokci.

Nieco mniej szczypiąca w smaku jest roszponka, znana z rozsiewania przyjemnego aromatu.

Mniej znanym gatunkiem sałaty jest endywia kędzierzawa. Sałata jest ostrzejsza i bardziej gorzka niż inne, dzięki temu świetnie komponuje się np. z wyrazistymi serami czy z orzechami. Warto wiedzieć, że endywię można spożywać, jeżeli nie widać po niej zmarznięcia, spalenia czy gnicia, a charakterystycznego smaku nie psuje żaden obcy akcent. To najbogatszy w witaminy i minerały gatunek sałaty, sprzyja też niejadkom i wspomaga procesy trawienne.

Bardzo charakterystyczną odmianą sałaty jest ta o kruchych, podłużnych liściach, znana jako sałata rzymska, ponieważ przywędrowała do polski z ziemi włoskiej. Najlepiej zjadać egzemplarze o najciemniejszych odcieniach zieleni. Najsmaczniej spożywa się ją z dobrym sosem, serami pleśniowymi i z dodatkiem orzechów włoskich.

Tylko u nas!

  • Czas wolny

    Najlepsze sposoby na spędzanie wolnego czasu

    Masz wolną chwilę? Nie zmarnuj jej!

    czytaj więcej
  • Leksykon produktów

    Cukinia – poznaj jej właściwości i sprawdź, jak ją wykorzystać w kuchni

    Cukinia - jak ją wykorzystać?

    czytaj więcej
  • Czas wolny

    Marzenie to przyjemność, realizacja to satysfakcja

    Jeżeli jesteś typem marzyciela, koniecznie przeczytaj powyższy artykuł.

    czytaj więcej

Dodaj komentarz