Seler – zdrowie i smak

Wygląda niepozornie i raczej nikt nie wskazałby go na pierwszym miejscu, zapytany o ulubione warzywo. Seler – bo o nim mowa – okazuje się jedną z najzdrowszych jarzyn. Czy wiedziałeś, że zawiera dwa razy więcej witaminy C niż cytrusy? A to tylko jedna z jego bardzo licznych zalet…

Bohater każdej diety – seler

Każdy, kto kiedykolwiek podejmował próby pozbycia się zbędnych kilogramów, z pewnością nawiązał z selerem bliższą znajomość. Wartość kaloryczna selera jest bowiem bardzo niska – bulwa o wadze 10 dag zawiera zaledwie 7 kcal, a nać jeszcze mniej, bo 5 kcal. Co więcej, seler znacznie pobudza przemianę materii, a przy okazji usuwa jej szkodliwe produkty uboczne. Pomaga także w trawieniu tłuszczów, likwiduje zaparcia i ma właściwości oczyszczające.

Seler korzeniowy czy naciowy?

Zalety selera korzeniowego znane są już od starożytności – stosował go, jako środek uspokajający, sam Hipokrates. Seler naciowy został zaś wyhodowany stosunkowo niedawno, bo dopiero w XX wieku. Obie odmiany selera są zdrowie i posiadają opisane powyżej właściwości. Z dietą odchudzającą kojarzy się przede wszystkim jednak seler naciowy, przez wielu specjalistów od zdrowego żywienia polecany jako lekka i zdrowa przekąska. Jest nieco mniej kaloryczny, a poza tym doskonale smakuje na surowo. Nie trzeba go poddawać obróbce termicznej, która powoduje utratę pewnych właściwości odżywczych.

Seler – przepisy i inspiracje

Jak najlepiej jeść seler? Lekarze i dietetycy podpowiadają, że jeśli dążymy do zmniejszenia wagi, najlepiej będzie jeść to warzywo na surowo. Wówczas jego indeks glikemiczny (poziom glukozy we krwi 2-3 h po zjedzeniu) jest znacznie niższy. Jak zaś wiadomo, osoby pragnące schudnąć powinny unikać produktów o wysokim IG. Ponadto rozmaite sposoby przetwarzania selera sprawiają, że traci on wiele ze swoich cennych składników.

Nie oznacza to jednak, że powinniśmy poprzestać na chrupaniu surowego selera naciowego. Warzywo to w każdej postaci okazuje się bardzo zdrowe, a przede wszystkim… smaczne. Nie każda jarzyna daje też w kuchni tyle możliwości, co seler: przepisy, w których gra rolę główną, mogłyby stanowić materiał do obszernej książki kucharskiej. Hitem w wielu domach jest sałatka z selera w różnych wariantach – z rodzynkami, z sałatą, z jabłkiem i porem… Najpopularniejsza wydaje się prosta sałatka z selera konserwowego. Dodaje się do niego pokrojoną w drobną kostkę szynkę, kukurydzę, kilka jajek ugotowanych na twardo i odrobinę majonezu. Proste, a jakie pyszne!

Szczególnie dobrą propozycją na jesienne chłody wydaje się być natomiast kremowa zupa z selera. Przepisy podpowiadają najczęściej, by dodać do niej imbiru i nuty cytrusowej, dzięki czemu staje się aromatyczna, nieco egzotyczna i bardzo rozgrzewająca. Kulinarni eksperymentatorzy wykorzystują seler także w innych typach potraw – ciekawy w smaku okazuje się np. pasztet z selera (często z dodatkiem cukinii czy kabaczka) albo chrupiące kotleciki selerowe.

Za bardzo zdrowy uważa się sok z selera. Przepis idealny nie istnieje – każdy powinien odkryć własny, dobierając do selera, „głównego bohatera”, inne smaki i łącząc je z takimi składnikami, które najlepiej wspomagają jego działanie. Sok z selera poprawia przemianę materii i skutecznie oczyszcza organizm z toksyn. Najczęściej w duecie z selerem występuje marchew albo brokuł, ale rzecz jasna istnieją inne konfiguracje. Warto sprawdzić, jaka będzie nam najbardziej odpowiadać.

Smacznego!

Tylko u nas!

Dodaj komentarz