Słaba koncentracja i zmęczenie? Sięgnij po Żeń-szeń!

Żeń-szeń dziko występuje głównie na terenach górskich Azji – od Rosji i Nepalu po Mandżurię i Koreę. W ramach wykorzystywania go w przemyśle farmaceutycznym, korzeń żeń-szenia uprawia się głównie w Chinach, Korei i Japonii. Ta reliktowa bylina z rodziny araliowatych od setek lat znajduje szerokie zastosowanie w chińskiej medycynie.

Działanie korzeni żeń-szenia jest niezwykle szerokie i uniwersalne: jako suplement diety wspomaga funkcjonowanie układu odpornościowego, korzystnie wpływa na hemoglobinę oraz zawiera witaminy z grupy B oraz witaminy C i D.

Historia wieloletniej przyjaźni

Pozytywne działanie korzenia żeń-szenia dostrzeżono i opisano już w pochodzącej z XI w. p.n.e. chińskiej księdze leków – jednym z najstarszych dokumentów gromadzących informacje z zakresu medycyny naturalnej. Podkreślano jego szerokie zastosowanie, m.in. wzmacniające układ nerwowy, wspomagające regenerację wyczerpanego wysiłkiem fizycznym organizmu, a nawet redukcję niektórych zaburzeń seksualnych. Korzenie żeń-szenia pełniły również funkcję magiczną: noszono je na szyi w funkcji talizmanów, które miały zapewnić właścicielom nie tylko zdrowie, lecz także pomyślność. Na Stary Kontynent sprowadzili go z Syjamu Francuzi – w krótkim czasie został rozpowszechniony jako suplement diety w wielu krajach europejskich. Ciekawostką jest, że w pierwszych dekadach XIX w. cena żeń-szenia była osiemnastokrotnie wyższa od ceny złota!

Zajrzyjmy głębiej!

Fenomen tej rośliny wzbudził ogromne zainteresowanie wśród naukowców, szczególnie biologów i chemików. Chcieli oni poznać jej skład. W trakcie badań okazało się, że korzeń żeń-szenia zawiera wiele związków naturalnych, w głównej mierze saponiny i węglowodany. Jednak za najważniejszy składnik rośliny spośród związków aktywnych uważa się saponozydom żeń-szenia, zwany inaczej ginsenozydami, którego związki posiadają właściwości glikozydów triterpenowych. Mają one przede wszystkim działanie wzmacniające, szczególnie w okresach intensywnego wysiłku: zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Z kolei właściwości adaptogenne ginsenozydów korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu odpornościowego, znacząco redukując działanie stresu. Udowodniono również ich znaczny wpływ na poprawianie sprawności seksualnej i pobudzanie oraz wspomaganie biosyntezy białek i RNA.

Suplementacja

Suplementy diety z żeń-szeniem zalecane są osobom aktywnym oraz skarżącym się na dolegliwości związane z nadmiernym wysiłkiem fizycznym oraz psychicznym, takie jak słabsza koncentracja oraz uczucie senności i przemęczenia. Żeń-szeń stosowany jest także w przypadku dolegliwości geriatrycznych, okresu jesiennego-zimowego, związanego z obniżoną odpornością i podczas rekonwalescencji.

Stosowana dzienna dawka odpowiednio przygotowanego korzenia żeń-szenia nie powinna wynosić więcej niż 2g. Żeń-szeń

Tylko u nas!

  • Styl życia

    Uzdrawiająca moc ziół

    Poznaj magię zawartą w roślinach!

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Odżywianie w treningu sportowym – kilka praktycznych wskazówek

    Trening i dieta - jak dobrać odżywianie do aktywności?

    czytaj więcej
  • Fitness

    Jak urozmaicić trening siłowy? Trzy sposoby dodatkowego bodźcowania organizmu

    Okres wiosenno – letni to wzmożony czas aktywności na siłowniach. Jedna część osób zaczyna swoją przygodę z treningiem, druga – wchodzi na wyższy poziom zaawansowania. Często największą przeszkodą progresu jest wpadnięcie w nadmierną rutynę. Plan treningowy trzeba modyfikować aby na nowo bodźcować ciało do postępu. W poniższym artykule przedstawię 3 propozycje modyfikacji treningowych które urozmaicą... Czytaj dalej »

    czytaj więcej

Jeden komentarz “Jak urozmaicić trening siłowy? Trzy sposoby dodatkowego bodźcowania organizmu

Dodaj komentarz