Stewia – zastąp cukier czymś zdrowszym!

stewia zamiast cukru

Kiedy chcemy zacząć się odchudzać, szukamy alternatywnych produktów, które pomogą nam zastąpić kaloryczne i bogate w węglowodany produkty. Jednym z najchętniej wykorzystywanych produktów stosowanych w codziennej kuchni w czasie odchudzania jest stewia – substytut cukru. Czy stewia rzeczywiście jest zdrowa i czy pomaga redukować nadmierną masę tłuszczową? Oto kilka faktów na temat stewii.

stewia

Stewia – egzotyczny przysmak

Choć blogi i liczne artykuł internetowe przekonują, że stewia jest niezastąpiona w procesie odchudzania, warto przyjrzeć się bliżej tej roślinie. Stewia pochodzi z północno-wschodniego regionu Paragwaju. W kulturze Ameryki Południowej roślina ta stosowana była i nadal jest w tradycyjnej medycynie ludowej. Rośnie na glebach piaszczystych, które charakteryzują się dużą wilgotnością i dobrą przepuszczalnością wody i powitrza. Stewia jest byliną, która należy do rodziny Asteraceae,czyli astrowatych.

Stewia znalazła zastosowanie w przemyśle spożywczym, gdzie używana jest do produkcji między innymi lodów, słodyczy, napojów, jogurtów, a także gum do żucia. Ciekawostką może być, że wielkimi miłośnikami stewii są Japończycy, którzy wykorzystują ją na przykład do produkcji sosu sojowego. Zużycie stewii w Japonii sięga nawet kilku tysięcy ton rocznie.

Stevia rebaudiana

Wątpliwości dotyczące stewii

Choć stewia zagościła w menu wielu światowych kuchni, to jej właściwości nadal wzbudzają liczne wątpliwości. Z tego też powodu stewia została poddana wnikliwym badaniom przez Komitet Naukowy ds. Żywności. W pierwszych opracowaniach naukowych powstałych w latach 1984-1999 stewię uznano za związek genotoksyczny, co oznacza, że widziano w niej substancję szkodliwą dla organizmu ludzkiego. Ten popularny mit obaliły dopiero badania przeprowadzone przez Komitet Ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności. Uznał on, że substancje zawarte w stewii nie szkodzą organizmowi. Obecnie przepisy regulujące spożycie stewii w produktach spożywczych reguluje Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności. Przyjął on rozporządzenie, które dopuszcza do użycia glikozy stewiolowe. Są one oznaczone symbolem E 960 i mogą występować w napojach, słodyczach, słodzikach, przetworach owocowo-warzywnych, produktach piekarskich, a także w przetworach rybnych.

odchudzanie

Stewia zamiast cukru w czasie odchudzania?

Gdy chcemy się odchudzić, zamiast cukru sięgamy po stewię!

  • Jest ona około trzysta razy bardziej słodka niż klasyczny cukier.
  • Stewia jest również wolna od kalorii. Z tego też powodu zamiast cukru wiele osób marzących o zgubieniu zbędnych kilogramów, tradycyjny cukier zastępuje stewią w proszku lub w postaci suszonek. To dobre rozwiązanie, ponieważ często dla osób przechodzących na dietę najtrudniejszym zadaniem okazuje się porzucenie słodyczy. Jest to wynik uzależniających właściwości cukru białego.
  • Myśląc o przejściu na dietę warto uczynić to jedno ustępstwo i zamiast słodzić herbatę tradycyjnym cukrem, znajdźmy miejsce w szafce kuchennej na puszkę ze stewią. Dzięki temu nadal będziemy czuć słodycz herbaty czy wypieków, ale ograniczymy spożycie cukrów prostych, które niekorzystnie wpływają na naszą masę.
  • By zrozumieć, jak bardzo stewia może zmienić nasze życie, warto przyswoić sobie prostą informację: jedna łyczka stewii odpowiada aż jednej szklance cukru!
  • Stewia jest niekaloryczną alternatywą dla cukru, a przy tym nie powoduje próchnicy.
  • Ciekawostką może być również, że stewię można spożywać nie tylko w postaci sproszkowanej. Można ją również zjadać w postaci świeżych liści – przygotujmy z nich smaczną sałatkę z dodatkiem ulubionych warzyw sezonowych.
  • Stewię można również suszyć i przygotowywać z nich naturalny słodzik do kawy czy herbaty w postaci suszi albo dodać do przetworów zamiast owoców.

Stewia to synonim zdrowia!

Wśród innych prozdrowotnych właściwości stewii można wymienić to, że ma działanie antybakteryjne. Działa między innymi na bakterie wywołujące boreliozę. Z właściwości tej rośliny warto korzystać w przypadku fenyloketonurii, która w znacznym stopniu upośledza rozwój umysłowy i motoryczny u dzieci. Stewia sprawdzi się również w przypadku nadciśnienia i cukrzycy. Warto więc korzystać z jej dobrodziejstw i dbać o własne zdrowie.


Bibliografia:

  1. Kulczyński B., Gramza-Michałowska A., Człapka-Matysiak M. Charakterystyka żywieniowa stewii – aktualny stan wiedzy. Chem. Toksykol. 2015;48(1):11-18.
  2. Bugaj B., Leszczyńska T., Pysz M. i in. Charakterystyka i prozdrowotne właściwości stevia rebaudiana Bertoni. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość. 2013;3(88):27-38.

 

Tylko u nas!

2 komentarzy na “Co zrobić, aby uniknąć efektu jo-jo?

  1. Mama Krzysia

    Mój sekret : Nasz układ pokarmowy ma dobowy rytm. Zaczyna „pracę” rano a kończy o zmierzchu . I nawet jeśli wole jeść wieczorem , on nie zmieni nawyków. Dlatego lepiej siadać do stołu , gdy układ pokarmowy działa . Łatwiej wtedy zachować szczupłą sylwetkę . Dlatego ja wolę jeść unormowane posiłki , wtedy nie ma efektu jojo

Dodaj komentarz