Szałwia hiszpańska – wartości odżywcze i zastosowanie nasion chia w odchudzaniu

Szałwia hiszpańska, czyli nasiona chia szturmem podbija serca Polaków, którzy pokochali ją za niesamowite właściwości prozdrowotne i mnóstwo możliwości zastosowania jej w codziennym menu. Dlaczego warto jeść nasiona chia i jak może to wpłynąć na kondycję twojego organizmu? Dowiedz się więcej!

Chia, czyli szałwia hiszpańska – cudowny pokarm Azteków

Nasiona szałwii hiszpańskiej zostały odkryte przez starożytnych Azteków, którzy uważali je za pokarm poprawiający zdrowie i kondycję fizyczną oraz sprawność umysłową. Odkryta w Ameryce Południowej chia stała się nieodłącznym elementem diety meksykańskich Indian zapewniając im wartości odżywcze potrzebne do właściwego funkcjonowania. Uprawiania jest właśnie na tym kontynencie oraz w Australii, a do Europy zawitała niedawno szybko zyskując sobie rzeszę zwolenników jej niepowtarzalnych zalet.

Nasiona chia – kalorie

Wartość energetyczna to około 380 kcal na 100 g ziaren chia. Dodatkowo szałwia hiszpańska ma właściwości przyspieszające metabolizm. Zawiera dużo błonnika poprawiającego przemianę materii oraz wspomagającego usuwanie toksyn z jelit, a także spowalniającego wchłanianie węglowodanów i tłuszczów. Niewielka ilość kalorii oraz uczucie sytości, które dają nasiona chia sprawia, że powinny zajadać się nimi osoby pragnące utrzymać szczupłą sylwetkę.

Nasiona chia- właściwości prozdrowotne

Chia dużo zdrowych kwasów tłuszczowych, w tym ogromną dawkę kwasu omega 3. Wpływa to na lepsze przyswajanie rozpuszczalnych w nich witamin oraz doskonale poprawia kondycję naszego mózgu zwiększając koncentrację oraz usprawniając przewodnictwo nerwowe. Szałwia hiszpańska zawiera także dużą ilość wapnia oraz niewiele mniej fosforu, które działają wzmacniająco na nasze kości i zęby. W ich składzie znajduje się także mangan oraz magnez, a także witaminy z grupy B, witamina A oraz E. Zawierają także sporo dobrze przyswajalnego białka pokrywając część zapotrzebowania na aminokwasy dla osób, które nie jedzą produktów mięsnych.
Nasiona chia to także mnóstwo przeciwutleniaczy, które zwalczają wolne rodniki i działają profilaktycznie w walce z nowotworami.

Nasiona chia w dietach

Duża zawartość błonnika oraz białek i kwasów tłuszczowych sprawia, że zjedzenie nasion chia skutecznie przyspiesza metabolizm oraz daje uczucie sytości na długi czas. Dlatego warto włączać jej spożywanie do codziennego menu osób przebywających na dietach odchudzających. Szałwia hiszpańska ma właściwości wzmacniające wytrzymałość, dlatego warto jeżeli jesteś aktywny fizycznie, to dania z nasion chia powinny znaleźć się w twojej diecie. Zawartość wielu substancji odżywczych w tych cudownych ziarenkach sprawia także, że mogą być one źródłem witamin, minerałów oraz białek dla wegetarian i wegan.

Nasiona chia – przepisy

Cena nasion chia waha się od 10 do 30 złotych za 150 g. Nie jest więc to duży wydatek biorąc pod uwagę jej niesamowite właściwości, dlatego warto włączyć szałwię hiszpańską do codziennych posiłków. Przepisy z nasionami chia obejmują przede wszystkim desery. Można przyrządzić z niej na przykład dietetyczny deser w sam raz na lato. Oprócz tego można wykorzystać ją do zrobienia smacznego puddingu z owocami lub budyniu na ciepło. Świetnie sprawdzi się także jako dodatek do ciast, chleba, naleśników lub owsianki. Nasiona chia mają dużą zdolność absorbowania wody tworząc zawiesisty żel, dlatego jej wykorzystanie może być wspaniałą zabawą dla miłośników kuchennego eksperymentowania.

Tylko u nas!

Dodaj komentarz