Tłuszcz to zdrowie, czyli Omega-3

Nie da się zupełnie zrezygnować z tłuszczy i być zdrowym, ale są takie rodzaje tych substancji, bez których w ogóle nie możemy się obejść. Do tych właśnie należą kwasy Omega- 3 mające zbawienny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu.

Ludzkość coraz bardziej zmaga się z problemem otyłości. Sprzyja jej siedzący tryb życia, brak ruchu i zła dieta, bogata w tłuszcze. Z nadwagą borykają się przedstawiciele wszystkich grup wiekowych. Skutki mogą być naprawdę opłakane – cukrzyca, choroby serca, hiperlipidemia to tylko niektóre z nich. Jak można sobie z tym radzić? Po pierwsze oczywiście należy zadbać o zwiększenie ruchu. Po drugie zmienić nawyki żywieniowe. I tutaj kluczowe staje się to, jakie tłuszcze dostarczamy naszemu organizmowi. Na pewno nie da się zupełnie wyeliminować ich z naszej diety, bo choć tłuszcz kojarzymy z czymś niezdrowym, to jednak jest to bardzo ważny składnik dostarczający nam energii. Jednak w naszych jadłospisach dominują tłuszcze, które nie są dla nas zdrowe, np. tłuszcze trans. Najlepsze są dla nas nienasycone kwasy tłuszczowe: omega-3 i omega-6. Najwięcej dostarczamy tych drugich, tymczasem powinniśmy dbać szczególnie o spożywanie omega-3. Ich dostarczanie jest o tyle kluczowe, że nasz organizm zdobywa je tylko wraz z pożywieniem, sam ich nie syntetyzuje.

Działanie kwasów omega-3 odkryto stosunkowo niedawno, bo w latach 70. XX wieku. Badacze obserwowali wtedy Eskimosów, którzy są narodem dostarczającym sobie rekordowych ilości tłuszczy, tymczasem nie występują u nich na większą skalę choroby serca czy miażdżyca, ani łuszczyca i alergie. Wysunięto wniosek, że ta zależność wynika stąd, że Eskimosi spożywają głównie tłuszcze rybie i ssaków morskich, a więc najlepsze źródła kwasów omega-3.

Tylko u nas!

  • bieganie na wiosnę
    Fitness

    Wiosenny jogging – jak się nie przeziębić?

    Jogging to samo zdrowie. Ale co zrobić, gdy za oknem gdzieniegdzie widać resztki śniegu, a niezbyt wysoka temperatura nie zachęca do ruszenia się spod ciepłej kołdry? Poza tym wiosna to czas, gdy pojawiająca się wszędzie wilgoć sprzyja mnożeniu się różnego rodzaju bakterii. Jak zatem biegać wiosną, by się nie przeziębić? Warto biegać nawet wtedy, gdy... Czytaj dalej »

    czytaj więcej
  • Leksykon produktów

    Pokrzywa – popularny chwast, który wspomaga odchudzanie

    Poznaj magiczną moc popularnej rośliny.

    czytaj więcej
  • Styl życia

    Popraw odporność w okresie jesiennego osłabienia

    Przesilenie jesienne daje o sobie znać? Dowiedz się, jak mu zapobiec.

    czytaj więcej

Dodaj komentarz