Winogrona- wartości odżywcze i zastosowanie winogron w odchudzaniu

Winorośl to roślina znana i ceniona przez człowieka od tysięcy lat, dzięki której powstało mnóstwo przysmaków urozmaicających codzienne posiłki. Soczyste winogrona uwielbiamy spożywać zaraz po zerwaniu z krzaku, ale też kochamy powstałe z owocu wina, rodzynki czy oleje.

Winogrono – jedno z najstarszych owoców wykorzystywanych przez człowieka

Zarówno winogrona białe, jak i winogrona czerwone hodowane są przez człowieka od wielu tysięcy lat i wykorzystywane do różnych kulinarnych celów. Już ze starożytnych przekazów dowiadujemy się, że kiść winogron była w tych czasach przysmakiem, a produkowanym z niej winem raczono się przy wielu różnych okazjach.

Odmiany winogron

W trakcie wielowiekowej tradycji hodowania winogron człowiek stworzył wiele odmian rośliny, które ze względu na swoje właściwości nadają się do różnych celów. W zależności od pożądanego smaku, do produkcji wina wykorzystuje się różne szczepy winorośli, np. słodki muscat. Do codziennego spożywania najlepsze są winogrona bezpestkowe. Najprostszym rozróżnieniem konsumenckim jest natomiast z pewnością podział na winogrona białe i winogrona czerwone, przy czym uważa się, że im ciemniejszy owoc, tym zdrowszy.

Czy winogrona są tuczące?

Świeże winogrono to kalorie w dość dużej ilości. Już w 100 gramach owoców znajduje się nawet 70 kcal. Do tego winogrona zawierają dużo cukrów prostych, dlatego pomimo ich prozdrowotnych właściwości, warto uważać z ilością spożywanego produktu. Olej z pestek winogron zawiera natomiast około 80 kcal na jedną łyżkę. 100 gramów soku z winogron dostarczy do organizmu około 60 kcal.

Winogrona – wartości odżywcze

Winogrona to niezwykle zdrowy owoc, którego spożywanie może bardzo pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie organizmu. Zawierają dużą ilość potasu, który usprawnia działanie serca i układu krwionośnego, a działając moczopędnie, poprawia kondycję nerek. Zawarty w owocach wapń i fosfor jest budulcem kości i zębów. Wartości odżywcze winogron są jednak tak cenne przede wszystkim dzięki ogromnej zawartości tzw. przeciwutleniaczy, do których należą flawonoidy wraz z witaminą C i A. Pomagają one w walce z wolnymi rodnikami, które często są jedną z przyczyn zachorowania m.in na choroby nowotworowe. Według najnowszych badań szczególnie olej z pestek winogron ma właściwości antynowotworowe.

Zastosowanie winogron w dietach

Winogrona często wykorzystywane są w dietach odchudzających. Ich spożywanie pozwoliło m.in znanej aktorce, Katarzynie Zielińskiej, zrzucić efektywnie i trwale nadprogramowe kilogramy. Włączenie do diety dużej ilości warzyw i owoców, w tym winogron, zalecane jest także w diecie Diamondów. Ale pamiętaj, świeże winogrona są dość kaloryczne i zawierają dużo cukrów. Jeżeli obawiasz się o swoją figurę to do diety włącz olej z pestek winogron lub sok z owoców.

Zastosowanie winogron w kuchni

Wielu osobom najbardziej smakują soczyste winogrona w świeżej postaci, najlepiej zerwane prosto z krzaczka. Świetnie jednak smakuje także sok lub kompot z winogron, który dzięki słodkawemu smaku przypadnie do gustu wielu miłośnikom zdrowych napojów. Jeżeli masz ochotę na coś słodkiego, możesz zjeść rodzynki, czyli wysuszone winogrona. Do sałatek lub na kanapki możesz wykorzystać olej z pestek winogron.

Tylko u nas!

6 komentarzy na “Siłownia dla początkujących – jakie ćwiczenia może wykonać każdy?

  1. natalia

    Fajnie , że coś takiego daliście. Niestety czasem (szczególnie kobiety) przychodzą na siłownie nie wiedzą co mają z sobą zrobić cykają fote w lustrze i mykają do domu. To nie siłownia a chęć popisania się. Jako trenerka personalna polecam to co wyżej napisali , jasno wyraźnie i na początek łatwe ćwiczenia.

  2. beemowska

    Ja myślałam , ze dni treningowe powinny być dzielone na partie ciała. Np nogi z plecami , brzuch z rękami etc. Z tego co widziałam to trenerzy tak robią ale mogę się mylić . jestem w tych sprawach dopiero miesiąc . Ekspertem się nie nazwę , a tutaj raczej piszą prawdę.

Dodaj komentarz