Witamina K – na zdrowie dla dzieci!

Obecnie jesteśmy coraz to bardziej świadomi tego, jak ważna jest dbałość o zdrowie nasze i naszych dzieci. W związku z tym chętnie sięgamy po różnego rodzaju witaminy i minerały, aby dostarczyć organizmowi odpowiedniej dawki składników niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Równowaga wszystkich składników odżywczych ważna jest na każdym etapie życia, ale szczególnie duże znaczenie ma w przypadku noworodków. Choćby niewielkie odstępstwa od normy mogą mieć wyjątkowo poważne konsekwencje.

Stosunkowo rzadko mówi się o tak istotnej (zwłaszcza dla małych dzieci!) witaminie, jak witamina K. Warto zatem opowiedzieć o niej pokrótce. Dlaczego ma tak duże znaczenie? Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na nią? Gdzie można ją znaleźć? I czym grozi niedobór… Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdują się poniżej!

Witamina K – czym jest, na co wpływa?

Witamina K jest grupą związków chemicznych, które są pochodnymi 2-metylo-1,4-naftochionu. Dobowe zapotrzebowanie na witaminę wzrasta wraz z wiekiem, o czym zaraz powiemy więcej. Wśród witamin K wyróżniamy: naturalne K1 i K2 oraz syntetyczne K3. Dwie pierwsze są rozpuszczalne w tłuszczach, zaś K3 jest rozpuszczalna w wodzie lub łatwiej rozpuszczalna w tłuszczach niż naturalne.

Zdecydowanie najważniejszym zadaniem witaminy K jest regulacja wytwarzania protrombiny (II czynnik krzepnięcia, białko rozpuszczalne w surowicy krwi), gdyż utrzymuje jej prawidłowe stężenie. Witamina K, zwana często „witaminą przeciwkrwotoczną”, ma ogromny wpływ na prawidłową krzepliwość krwi, a także na zachowanie równowagi gospodarki wapniowej.

Skutki niedoboru witaminy K

Niedobór witaminy K może mieć bardzo poważne konsekwencje. Przede wszystkim powoduje słabą krzepliwość krwi, a co za tym idzie, zwiększa ryzyko powstawania krwotoków – zarówno zewnętrznych jak i wewnętrznych. Kolejnym skutkiem niedoboru są duże trudności w gojeniu się ran oraz problemy z mineralizacją kości. Długotrwały niedobór może prowadzić do osteoporozy.

Ponadto, udowodnione zostało, że niedobór witaminy K zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworów, biegunki oraz zapalenia jelita. Niektórzy uczeni twierdzą, że niedostateczna ilość witaminy K w organizmie może też być przyczyną choroby Alzheimera.

Objawy niedoboru witaminy K

Najbardziej wyraźne objawy niedoboru witaminy K to samoistne krwawienia, złe gojenie ran, wydłużony czas krzepnięcia krwi. Innymi objawami niedoboru są krwawe wymioty, krwiomocz, choroba krwotoczna noworodków. O niedoborze witaminy K mogą świadczyć również bardzo obfite krwawienia miesiączkowe u kobiet.

Kto narażony jest na niedobór witaminy K?

W przypadku osób zdrowych niedobór tej witaminy jest raczej rzadko spotykany. W grupie ryzyka niedoboru znajdują się natomiast osoby, które mają problem z niedrożnością przewodów żółciowych, mają zaburzone wchłanianie tłuszczów (naturalna wit. K rozpuszcza się tylko w tłuszczach!), niewydolność wątroby, cierpią na plamicę krwotoczną lub hemofilię.

Prawdopodobieństwo niedoboru wzrasta przy długotrwałym zażywaniu antybiotyków, które wyniszczają naturalną florę przewodu pokarmowego, a także przy przyjmowaniu salicylanów lub heparyny działającej przeciwzakrzepowo.
Niedobór witaminy K w przypadku noworodków może wynikać również między innymi z FAS, czyli alkoholowego zespołu płodowego, który jest następstwem spożywania alkoholu przez ciężarną kobietę.

Witamina K dla dzieci

Jak już zostało wspomniane na samym wstępie, witamina K dla niemowląt jest niezwykle ważna. Jej niedobór powoduje poważne zaburzenia, w tym takie, które mogą zagrażać życiu. Organizm maleńkich dzieci nie jest w stanie samodzielnie wytwarzać tejże witaminy – w późniejszych etapach rozwoju jest ona wytwarzana przez bakterie żyjące w jelicie grubym człowieka. Dlatego też zwyczajowo, zaraz po urodzeniu, maluchy otrzymują w szpitalu zastrzyk z witaminą K.

Następnie, dzieci do co najmniej 3. miesiąca życia karmione piersią powinny przyjmować witaminę K doustnie. Ostatecznie kwestię tę należy omówić z prowadzącym pediatrą. Witamina K dla noworodka obecnie jest dostępna w wygodnych w użyciu kapsułkach lub kroplach. Witamina K dla dzieci nieco starszych powinna być dostarczana już w możliwie najbardziej naturalny sposób, czyli wraz z pożywieniem.

Zapotrzebowanie na witaminę K

Standardowo dzieci w wieku od 1. do 3. roku życia powinny otrzymywać około 30 µg witaminy K na dobę. Dzieci w wieku od 4 do 8 lat powinny przyjmować średnio 55 µg na dobę. Mężczyźni od 19. roku życia potrzebują blisko 120 µg, zaś kobiety nieco mniej, bo 90.

Źródła witaminy K w pożywieniu

W jakich produktach jest witamina K? Głównie w warzywach zielonych. Najlepszym jej źródłem są: szpinak, sałata, brukselka, jarmuż. Ponadto, witamina występuje w kalafiorze, brokułach, rybim tranie, jajach, mięsie, jogurtach i mleku. Jak widać, są to produkty łatwo dostępne, po które zapewne większość z nas sięga niemal codziennie. A jeśli nie – najwyższy czas zacząć! Dzięki temu niedobór witaminy K i jego poważne następstwa nam nie zagrożą.

 

Tylko u nas!

  • Czas wolny

    Połącz się ze swoim ciałem w poczuciu zdrowia!

    Czy wiesz jak się skontaktować z własnym ciałem?

    czytaj więcej
  • bieganie na wiosnę
    Fitness

    Wiosenny jogging – jak się nie przeziębić?

    Jogging to samo zdrowie. Ale co zrobić, gdy za oknem gdzieniegdzie widać resztki śniegu, a niezbyt wysoka temperatura nie zachęca do ruszenia się spod ciepłej kołdry? Poza tym wiosna to czas, gdy pojawiająca się wszędzie wilgoć sprzyja mnożeniu się różnego rodzaju bakterii. Jak zatem biegać wiosną, by się nie przeziębić? Warto biegać nawet wtedy, gdy... Czytaj dalej »

    czytaj więcej
  • Leksykon produktów

    Papryka – wartości odżywcze i zdrowotne oraz zastosowanie papryki ostrej i papryki słodkiej w dietach odchudzających

    Poznaj zalety papryki!

    czytaj więcej

Dodaj komentarz