Zapotrzebowanie na składniki odżywcze – co i w jakiej ilości musisz dostarczyć organizmowi?

Zdrowe odżywianie to temat ostatnio bardzo popularny. Prasa, telewizja i Internet prześcigają się w dostarczaniu nam informacji o tym, co jeść, aby zdrowo się odżywiać, które produkty wybierać, a których unikać. Powstaje jednak pytanie, co tak naprawdę oznacza pojęcie zdrowego odżywiania i jak powinna wyglądać nasza codzienna dieta, by mogła zasłużyć na to zaszczytne miano. Okazuje się, że tak naprawdę zdrowe odżywianie to nic innego jak dostarczanie do organizmu odpowiednich ilości składników odżywczych, zgodnie z dziennym zapotrzebowaniem na wartości odżywcze właściwym ze względu na wiek, płeć i styl życia. Spróbujmy ustalić, jaką funkcję pełnią minerały i witaminy w organizmie człowieka oraz jak obliczyć wartość odżywczą produktów spożywczych, by pokryła dzienne zapotrzebowanie właściwe dla danej osoby.

Witaminy w organizmie

Witaminy pełnią w organizmie szereg ważnych funkcji i są odpowiedzialne za przebieg wielu istotnych procesów. Ich rola jest wprost nieoceniona, dlatego dla prawidłowego funkcjonowania organizmu konieczne jest dostarczanie ich odpowiedniej ilości każdego dnia. Witaminy i minerały do naszego organizmu trafiają wraz ze spożywanymi produktami. To właśnie dieta stanowi ich największe i najważniejsze źródło. Aby mogła dostarczać wszystkich niezbędnych wartości odżywczych, musi być odpowiednio zbilansowana. Niestety nie zawsze potrafimy tak ułożyć swój codzienny jadłospis, by znalazły się w nim wszystkie potrzebne minerały i witaminy – i to w wystarczających ilościach. W związku z tym często dochodzi do ich niedoborów, które mogą być niebezpieczne dla naszego zdrowia.

Bywa również, że w niektórych okresach naszego życia zapotrzebowanie na poszczególne witaminy i minerały ulega zwiększeniu. Wówczas pomocne okazują się być odżywki i suplementy diety, które pomagają w krótkim czasie wyrównać wszelkie braki. Wybrany przez nas zestaw witamin i minerałów, powinien zawierać wszystkie makro i mikroelementy niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Pamiętajmy jednak, że najbardziej przyswajalne są naturalne witaminy i minerały. Dlatego warto skupić się przede wszystkim na właściwej diecie zawierającej duże ilości tych składników odżywczych, a witaminy i minerały w postaci suplementów diety traktować wyłącznie jako dodatek do owej diety.

Witaminy i mikroelementy w organizmie człowieka, a dzienne zapotrzebowanie

Mikroelementy i makroelementy, podobnie jak witaminy, są bardzo ważne dla naszego zdrowia. Aby prawidłowo ułożyć codzienny jadłospis, zgodnie z zapotrzebowaniem organizmu, warto dokładnie zapoznać się z tabelą wartości odżywczych, w której uwzględnione zostały najważniejsze artykuły spożywcze wraz zawartością składników odżywczych. Pomocny może okazać się także kalkulator wartości odżywczych, który pomoże nam obliczyć dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu na podstawowe składniki takie jak tłuszcze, białko, węglowodany, błonnik, kwasy omega z uwzględnieniem naszej płci, wieku oraz tempa przemiany materii.

Zasadniczo przyjmuje się, że najważniejsze mikroelementy w organizmie to: chrom, selen, cynk, miedź, żelazo, jod, mangan i fluor. Dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej nie przekracza 100 mg. Natomiast do grupy najważniejszych makroelementów, których w ciągu doby należy dostarczać w wartości ponad 100 mg należą: sód, wapń, chlor, potas, magnez, fosfor. Nie możemy zapomnieć także o witaminach wzmacniających organizm. Do tych najważniejszych zaliczamy: witaminy z grupy B, zwłaszcza witamina B1 (1,5–2 mg), B2 (1,7–3 mg), B3 (20–25 mg), B5 (3–10 mg), B6 (2–3 mg), witamina A (1–2 mg), witamina D (0,01–0,02 mg), witamina K (0,05–1 mg), witamina E (10–20 mg), witamina C (60–100 mg). Wszystkie witaminy i minerały są bardzo ważne dla naszego zdrowia, a ich niedobory zakłócają pracę organizmu, jednak warto pamiętać, że równie groźny jest ich nadmiar, dlatego też wdrażając suplementowanie należy zachować szczególną ostrożność.

Tylko u nas!

Dodaj komentarz