Zdrowa czy niezdrowa dieta jabłkowa

Dla wielu osób zdrowe odżywianie jest bardzo ważne i z tego powodu szukają one zdrowej diety. Każdy oczekuje od takiej diety szybkich efektów i wciąż testuje nowe, które mają nie tylko pomóc zgubić zbędne kilogramy, lecz także sprawić, że będzie się wyglądać zdrowiej i młodziej. Dlatego, poza kuracjami zmniejszającymi wagę, są również te, które mają działanie oczyszczające i regenerujące. Właśnie taką dietą jest dieta jabłkowa.

Właściwości jabłek

Dieta jabłkowa to dieta oczyszczająca, która polega na jedzeniu jabłek w dowolnych ilościach na śniadanie, obiad i kolację. Jednak osoby, które nie będą mogły jeść tylko samych jabłek, mogą stosować tę dietę w połączeniu z innymi produktami. Poza oczyszczaniem i odchudzaniem dieta ta poprawia również ogólny stan zdrowia. W jabłkach znajdują się przeciwutleniacze, np. kwercetyna, która uszczelnia naczynia krwionośne, a także zapobiega podwyższaniu się poziomu cholesterolu. Ponadto zmniejsza ryzyko zachorowania na miażdżycę oraz na chorobę niedokrwienną serca. Ma też działanie antybakteryjne, przeciwwirusowe, a także antynowotworowe. Zjadając dwa jabłka, dostarczamy organizmowi jedną trzecią dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Poza tym jedzenie jabłek pomaga zahamować rozwój choroby Alzheimera i nowotworu jelita grubego, o czym donoszą najnowsze badania.

Zasady diety jabłkowej

Dieta ta oparta jest na dominacji jednego składnika, jakim są jabłka, a więc niesie ze sobą pewne ryzyko, ponieważ nie jest w stanie dostarczyć do organizmu wystarczających wartości odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Jabłka w 80% składają się z wody i można je spożywać praktycznie bez większych ograniczeń. Najważniejsza zasada w diecie to jedzenie jabłek przez cały dzień oraz picie odpowiedniej ilości wody.

Do diety jabłkowej trzeba się właściwie przygotować, ponieważ wyklucza jedzenie innych pokarmów. Na kilka dni przed dietą można zacząć ograniczać jedzenie, a szczególnie słodycze, alkohol i kawę. Warto przed rozpoczęciem takiej kuracji skonsultować się z lekarzem, aby sprawdzić, czy nie ma przeciwwskazań do jej stosowania. Mogą ją stosować tylko osoby dorosłe.

Istnieją dwa warianty diety. Pierwszy z nich to trzydniowy detoks, podczas którego je się tylko i wyłącznie jabłka w dowolnej liczbie oraz pije się duże ilości wody. Drugi wariant to stosowanie diety jabłkowej w połączeniu z innymi pokarmami, aby można było dostarczyć organizmowi dawkę wartości odżywczych i kalorii. Kaloryczność posiłków należy zmniejszyć do 1000 kalorii na dobę. Na takiej diecie można być przez pięć dni i przeznaczona jest ona dla osób, które nie są w stanie jeść tylko samych jabłek.

W kuracji zaleca się rozpoczęcie dnia od wypicia szklanki wody z jedną łyżką octu jabłkowego. Ocet ten przyspiesza przemianę materii, a także wspomaga fizjologiczną florę bakteryjną przewodu pokarmowego.

Ile kalorii mają jabłka i jak je jeść, aby odchudzanie było skuteczne?

Jabłka to owoce małokaloryczne, gdyż w 100 g jabłek znajduje się około 52 kcal (oczywiście zależy to od gatunku). W odchudzaniu duże znaczenie mają również pektyny, czyli rodzaj błonnika, który jest rozpuszczalny w wodzie. Kiedy pęcznieje, daje uczucie sytości. Niestety najwięcej pektyn można znaleźć w tej części jabłka, którą się wyrzuca, a są to gniazda nasienne. Dlatego najlepiej byłoby zetrzeć jabłko na plastikowej tarce razem z gniazdem nasiennym. Warto też jeść jabłka nieobrane i na surowo, ponieważ np. gotując je, tracimy cenny błonnik.

Kto nie może być na diecie jabłkowej?

Jest to dieta odchudzająca, której nie mogą stosować osoby:

  • cierpiące na zgagę,
  • mające chorobę wrzodową,
  • z dolegliwościami dyspeptycznymi,
  • z zespołem jelita drażliwego,
  • z innymi chorobami przewodu pokarmowego, gdzie konieczne jest stosowanie diety ubogoresztkowej.

Efekty diety jabłkowej

Dieta jabłkowa efekty ma następujące:

  • oczyszczenie organizmu z toksyn,
  • usprawnienie perystaltyki jelit,
  • zmniejszenie masy ciała,
  • wzmocnienie układu odpornościowego,
  • poprawa wyglądu skóry dzięki dawce witamin.

Dieta jabłkowa to nie dieta odchudzająca, chociaż utrata masy ciała jest zwykle przyjemnym efektem ubocznym. Najważniejsze jest to, że ma działanie oczyszczające, a stosowanie jej zgodnie z zaleceniami na pewno przyniesie efekty. Wadą diety po jej zakończeniu jest obniżona funkcjonalność żołądka. To może przyczynić się do problemów, jeżeli po kuracji zapragniemy powrócić do starych nawyków. Inne produkty trzeba zacząć wprowadzać stopniowo, a najlepiej rozpocząć od tych lekkostrawnych. Należy unikać słodyczy. Można też spożywać jabłka, traktując je jako rodzaj przekąski pomiędzy posiłkami.

Tylko u nas!

  • Leksykon produktów

    Soczewica- wartości odżywcze i zastosowanie soczewicy w odchudzaniu

    Poznaj zdrowe właściwości soczewicy.

    czytaj więcej
  • Fitness

    Chcesz zadbać o zdrowie i urodę? Postaw na fitness!

    Dowiedz się więcej o treningu fitness i zobacz jak wpływa na nasze zdrowie.

    czytaj więcej
  • Leksykon produktów

    Ser biały – wartości odżywcze oraz zastosowanie twarogu w dietach odchudzających

    Ser biały-dowiedz się więcej o tym produkcie.

    czytaj więcej

Dodaj komentarz