Zdrowa czy niezdrowa dieta owocowa?

Co powiedzielibyście na dietę, w której można jeść tylko owoce i najlepiej pić niegazowaną wodę mineralną? Oczywiście można zastosować taką dietę, ale najdłużej tylko przez 3 dni. Jest to dieta niskokaloryczna, która oczyszcza i odchudza, ale stosowanie jej przez dłuższy czas może doprowadzić do wyniszczenia organizmu. W tej diecie trzeba wykluczyć wszystkie produkty poza owocami.

Dieta owocowa to dieta oczyszczająco-odchudzająca, którą można stosować w formie:

  • monoskładnikowej, czyli w czasie diety je się w dowolnej ilości tylko jeden rodzaj owocu;
  • wieloskładnikowej, czyli w czasie diety można jeść i łączyć różne odmiany owoców.

Bardziej korzystna dla zdrowia będzie dieta w formie wieloskładnikowej, ponieważ zawiera różne owoce, które dostarczają różnych składników mineralnych i witamin. Dzięki tej diecie można się pozbyć paru kilogramów w krótkim czasie, ale po zakończeniu diety konieczne jest stopniowe włączanie zdrowego odżywiania się. Ta dieta polecana jest częściej jako forma oczyszczenia organizmu, a nie jako sposób na skuteczne odchudzanie.

Jakie są zasady diety owocowej?

Dieta ta nie ma jakiegoś określonego menu, ponieważ to, jakie owoce będzie się jeść, zależy tylko od nas. Można jeść owoce w dowolnej formie – na surowo, gotowane, duszone i z pieca. Poza tym dozwolone są również świeżo wyciskane naturalne soki, przeciery i sałatki owocowe z dodatkiem soku z cytryny. Najlepiej wybierać owoce o niskim indeksie glikemicznym, czyli jabłka, owoce jagodowe i cytrusy.

Należy zrezygnować z owoców suszonych, ponieważ zawierają dużą ilość cukru. Ponadto jeżeli chce się oczyścić organizm z toksyn i zgubić parę kilogramów, warto ograniczać spożywanie owoców wysokokalorycznych, czyli bananów, winogron i awokado. Do tego warto jeść owoce ze skórą, aby organizmowi dostarczać większą ilość błonnika. Bardzo ważne jest picie dużej ilości wody i to najlepiej niegazowanej i mineralnej, około 1,5-2 litrów na dzień. Można również sięgnąć po zieloną herbatę czy herbatę ziołową z bratkiem albo rozmarynem. W zimie można jeść mrożone owoce.

W czasie diety owocowej nie wolno stosować cukru, słodzików, mleka oraz jogurtów. Najlepiej jeść 4-5 posiłków dziennie, a po zakończeniu diety trzeba wprowadzać do swojego menu takie produkty, jak jogurty naturalne, ciemne pieczywo, chude mięso oraz warzywa.

Zalety i wady diety owocowej

Zaletą tej diety jest głównie niska kaloryczność, ponieważ owoce zawierają średnio 30-60 kcal w 100 g (poza bananami, winogronami i awokado, które mają więcej kcal). Owocowa dieta pozwala zrzucić parę kilogramów, a jedzenie owoców korzystnie wpływa na organizm, ponieważ dostarcza witaminy, składniki mineralne oraz naturalne przeciwutleniacze, które usuwają wolne rodniki tlenowe z organizmu. Owoce zawierają również błonnik, co poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego.

Natomiast jej wadą jest to, że nie może być stosowana przez dłuższy czas, ponieważ nie dostarcza organizmowi odpowiednich składników pokarmowych, a to może spowodować niedobory. Owoce nie zawierają odpowiedniej ilości następujących składników, np. wapń, witamina D, pełnowartościowe białko, żelazo, magnez, witaminy z grupy B, kwasy tłuszczowe. Poza tym owoce to duża dawka cukrów prostych, co obciąża organizm i utrudnia utrzymanie prawidłowego poziomu glukozy we krwi. Zbyt duża dawka cukrów może pogorszyć samopoczucie, pojawią się problemy z pamięcią i koncentracją, a także zmęczenie.

Zatem, które owoce wybrać?

Wszystkie owoce dostarczają składniki odżywcze, a najlepsze są cytrusy, które dostarczają duże ilości witaminy C i błonnika, np. cytryny, pomarańcze, mandarynki, pomelo i grejpfruty. Poza tym warto sięgnąć po banany, chociaż mają dużo kalorii, można je spożywać w ograniczonej ilości, gdyż dostarczają potasu i magnezu. Dobre są również maliny, jagody, borówki i granaty – zawierają polifenole, cynk, potas, wapń, witaminę A, C, E i z grupy B. Dużą dawkę witaminy C mają też czarne porzeczki. W jeżynach jest kwas elagowy. Natomiast brzoskwinia to źródło luteiny, zeaksantyny oraz beta karotenu, silny przeciwutleniacz, jakim jest likopen zawiera za to arbuz.

Tylko u nas!

  • Styl życia

    Seks dopiero po ślubie – czy to dobry pomysł?

    Sprawdź, czy warto czekać...

    czytaj więcej
  • Czas wolny

    Miniaturowy ogród w doniczkach – jak go stworzyć?

    Domowy mini ogródek - zobacz jak możesz go zrobić.

    czytaj więcej
  • Fitness

    Dlaczego powinieneś popracować nad ruchomością górnej części ciała, jeżeli dużo siedzisz?

    Siedzący tryb życia a postawa ciała - dowiedz się więcej.

    czytaj więcej

Dodaj komentarz