Czekolada – poznaj jej zdrową stronę!

Dobra widomość dla łasuchów! Czekolada jest dla naszego organizmu bardzo zdrowa. Można ją jeść nawet podczas diet odchudzających. Jednak nie każdą i nie w każdych ilościach. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak uczynić z przepysznego smakołyku swojego sprzymierzeńca podczas odchudzania.

Czekoladę uwielbiają wszyscy. Jej piękny kolor, lśniąca faktura, cudowny zapach i doskonały smak sprawiają, że zajadamy się nią od stuleci, odkąd tylko drogą morską dotarła do Europy z Ameryki Południowej. Wcześniej pod jej gigantycznym wrażeniem pozostawały rdzenne ludy tego kontynentu, niekiedy przypisując jej właściwości magiczne.
Po odkryciu Ameryki przez Kolumba czekoladę poczęto importować do Europy, gdzie szybko zyskała na popularności. Stanowiła drogi, importowany towar, którym zajadały się elity. Jej sława sprawiła, że z czekoladą zaczęto eksperymentować i stopniowo na rynku pojawiały się różne odmiany smakołyku: gorzka, mleczna, biała a także bloczki z przeróżnymi dodatkami. kostki gorzkiej błyszczącej czekolady

Ziarenka kakaowe, z których robi się czekoladę, zawierają dużo (nawet do czterystu) różnego rodzaju związków chemicznych, istotnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. filiżanka pusznego kakao z pianką

Przy tym najwięcej tego typu składników ma czekolada gorzka z wysokim procentem czystego kakao. W tych samych ziarenkach znajdziemy niezmierzone bogactwo zdrowych kwasów i tłuszczów, m.in. kwas oleinowy, stearynowy nasycony kwas tłuszczowy (nie podnosi on stężenia cholesterolu), kwas palmitynowy i inne kwasy nasycone. Co prawda część z nich może wpływać na naszą gospodarkę lipidową, ale tylko w przypadku, gdy przesadzamy z ilością czekolady. kulki z gorrzkiej czekolady

Kolejny cenny składnik ziaren kakaowca to flawonoidy, czyli antyoksydanty, które chronią nas przed wolnymi rodnikami, obniżają ciśnienie krwi, zmniejszają ryzyko cukrzycy, zawałów i udarów. I tu znowu prawdziwym liderem, co do ich zawartości jest gorzka, ciemna czekolada. Jedna kostka ma ich tyle co 230 gram szpinaku, 500 gram wiśni i 680 gram czerwonej fasolki.

Czekolada ma też sporo aminokwasów, najwięcej tryptofanu, tyrozyny, fenyloaniny. Składniki są potrzebne jako składnik budulcowy, natomiast dwa działają łagodząco na nasze stresy, gdyż są prekursorami adrenaliny i dopaminy. To dlatego po spożyciu czekolady czujemy się spokojnie i miło. Natomiast jeśli zjemy tej samej czekolady za dużo, możemy poczuć się pobudzeni, za co odpowiada zawartość teobrominy i kofeiny. kubek gorącej czekolady

Ciekawostką jest fakt, że spożywanie gorzkiej czekolady, w ograniczonych ilościach, zwiększa działanie insuliny na nasze komórki, więc diabetycy nie muszą się jej obawiać. Naukowcy z Johns Hopkins University przeprowadzili badania, które pokazały, że czekolada chroni nasze mózgi. Pewne jej składniki chronią mózg przed szkodliwymi zmianami prowadzącymi do udaru.

Na koniec warto także wspomnieć o najważniejszej cesze czekolady i kakao. Są przepyszne. Dlatego nawet ich mała ilość podczas diety odchudzającej , może stanowić kompensatę tygodni wyrzeczeń, a kubek gorącego kakao wieczorem wspaniale ukoi nerwy i zapewni uśmiech nawet po naprawdę ciężkim dniu. Jeżeli przy tym weźmiemy przykład z pierwszych odkrywców czekolady i dodamy do gorącego trunku odrobinę chili, zyskamy napój, który nie tylko pobudzi zmysły, ale też wspaniale rozgrzeje i przyspieszy spalanie kalorii.

Tylko u nas!

  • Fitness

    Równowaga strukturalna – zakres prewencji bólu

    Zobacz, jak przeciwdziałać zaburzeniom układu ruchowego.

    czytaj więcej
  • Diety

    Dieta jabłkowa – jak schudnąć jedząc jabłka

    Dieta jabłkowa-poznaj jej moc!

    czytaj więcej
  • Fitness

    Jak urozmaicić trening siłowy? Trzy sposoby dodatkowego bodźcowania organizmu

    Okres wiosenno – letni to wzmożony czas aktywności na siłowniach. Jedna część osób zaczyna swoją przygodę z treningiem, druga – wchodzi na wyższy poziom zaawansowania. Często największą przeszkodą progresu jest wpadnięcie w nadmierną rutynę. Plan treningowy trzeba modyfikować aby na nowo bodźcować ciało do postępu. W poniższym artykule przedstawię 3 propozycje modyfikacji treningowych które urozmaicą... Czytaj dalej »

    czytaj więcej

Jeden komentarz “Jak urozmaicić trening siłowy? Trzy sposoby dodatkowego bodźcowania organizmu

Dodaj komentarz