Zdrowe jedzenie dla dzieci – o czym warto wiedzieć, karmiąc swoją pociechę?

mgr Monika Żórawska (dyplomowany dietetyk):

Prawidłowe żywienie dzieci ma ogromny wpływ na ich wzrost i zdrowy rozwój. Istnieje wiele czynników kształtujących właściwe nawyki żywieniowe u najmłodszych, jednak pierwszym i zarazem największym autorytetem w tej kwestii są rodzice. Dzieci obserwując talerze mamy i taty uczą się wybierać produkty wartościowe.

Karmienie noworodka – mleko matki jako bezcenne źródło witamin

Już od urodzenia to matka decyduje o sposobie karmienia noworodka. Często kobiety nie zdają sobie sprawy z tego, jak cenne i wartościowe jest mleko matki. Stanowi ono najbardziej zbilansowane źródło energii, witamin i składników mineralnych dla dziecka. Zawiera wiele enzymów ułatwiających małemu organizmowi trawienie oraz liczne przeciwciała odpornościowe stymulujące układ immunologiczny noworodka. Żadna sztuczna mieszanka nie jest w stanie zastąpić tego naturalnego pokarmu, który ma zdolność do zmiany składu w zależności od zapotrzebowania dziecka.

Rola rodziców w kształtowaniu nawyków żywieniowych

Na każdym etapie rozwoju malucha to rodzice odpowiadają za jego właściwe żywienie. To od nich zależy, czy zaciekawią dzieci nowymi smakami, czy zniechęcą poprzez niewłaściwe ich przedstawienie. Rozszerzając dietę niemowląt, warto kierować się obowiązującymi wytycznymi zamieszczonymi w modelu i schemacie żywienia. Normy te zostały opracowane przez specjalistów, dlatego, stosując się do nich, mamy gwarancję zdrowego rozwoju naszych pociech. W okresie niemowlęcym głównymi błędami popełnianymi przez dorosłych jest zbyt wczesne wprowadzanie pokarmów uzupełniających, niewłaściwe włączanie do diety glutenu, zbyt mała ilość warzyw w jadłospisie malucha oraz przekarmianie.

Największy wpływ na zachowania żywieniowe w okresie dorosłości ma żywienie dzieci powyżej pierwszego roku życia. W tym wieku wzrasta zaciekawienie maluchów całym światem zewnętrznym, w tym także zawartością ich talerza. W celu zainteresowania dziecka zdrowym żywieniem warto zaproponować wspólne zakupy w warzywniaku lub rodzinne gotowanie obiadu. Dzieci starsze lubią wiedzieć nieco więcej o produktach, które spożywają. Dlatego nakłaniając je do zjedzenia szpinaku warto wyjaśnić, że jest on źródłem żelaza zapewniającego odpowiednie ukrwienie organizmu. Podając maluchowi pomarańcze możemy napomknąć, że witamina C w nich zawarta sprawi, że zimą nie będzie chorował. Jeżeli dziecko nie lubi pić mleka, to może warto opowiedzieć mu jak szybko rosną kości, dzięki dużej zawartości wapnia. Pamiętajmy, że posiłki dla najmłodszych muszą być kolorowe, ciekawe i podane w różnorodny sposób. Nuda w kuchni będzie skutkować grymasami na twarzach maluchów.

Produkty dla najmłodszych – czy na pewno są odpowiednie?

Na koniec powiedzmy sobie o produktach spożywczych przeznaczonych specjalnie dla najmłodszych i spróbujmy przeanalizować, czy rzeczywiście są zdrowe.

  • jogurty owocowe – Często kuszą rodziców, ponieważ wzbogacane są w wapń i witaminę D. Jednak w swoim składzie kryją niebezpiecznie wysoką zawartość cukrów prostych, które predysponują do rozwoju próchnicy. O wiele lepszym rozwiązaniem jest podanie dziecku jogurtu naturalnego z wkrojonymi kawałkami świeżych owoców.
  • płatki śniadaniowe – Zwróćmy uwagę, że płatki przeznaczone dla dzieci najczęściej mają czekoladowy smak. Podawanie słodyczy najmłodszym nie sprzyja kształtowaniu właściwych zachowań żywieniowych. Warto zastąpić je naturalnym muli z dodatkiem orzechów lub suszonych owoców.
  • parówki i wędliny – W żywieniu dzieci złotą zasadą jest podawać produkty jak najmniej przetworzone. Wędliny dostępne w sklepach zawierają wiele konserwantów i barwników. Parówki pomimo delikatnej i miękkiej struktury nie są zalecane dla dzieci, nawet te drobiowe czy cielęce. Jest to produkt mielony, dlatego trudno przewidzieć, co w nim rzeczywiście się znajduje. Najlepszym wyborem będą mięsa samodzielnie upieczone lub ugotowane z wieloma przyprawami.

Tylko u nas!

Dodaj komentarz