Żegnaj efekcie jojo!

Efekt jojo to inaczej wahania wagi ciała, które polegają na chudnięciu i tyciu. Kiedy po diecie zrzuci się zbędne kilogramy, często powraca się do starych nawyków żywieniowych sprzed odchudzania, a to pierwszy krok do efektu jojo. Może pojawić się u każdej osoby bez względu na wiek i płeć. Zatem, jak się odchudzać, żeby efekt był trwały, a efekt jojo nie był już problemem?

Przyczyny efektu jojo

Przyczyn powstawania efektu jojo może być kilka, a jest on najczęściej spowodowany:

  • głodówką,
  • dietą o zbyt malej kaloryczności w stosunku do zapotrzebowania energetycznego organizmu,
  • źle zbilansowaną dietą,
  • piciem zbyt małych ilości płynów,
  • brakiem aktywności fizycznej po zakończeniu diety.

Dieta bez efektu jojo

Wiele osób, przystępując do odchudzania, zadaje sobie pytanie, jak uniknąć efektu jojo, żeby potem nie ważyć jeszcze więcej niż przed dietą? Więc, aby uniknąć tego efektu, dieta powinna być bogata w produkty, które zawierają błonnik, ponieważ hamuje on uczucie głodu i sprawia, że czujemy się syci, a także reguluje przemianę materii. Dzienne zapotrzebowanie na błonnik to około 30 g i ważne jest to, aby ten błonnik znalazł się w każdym posiłku. Istotne jest również to, że spożywanie błonnika dostępnego w różnych produktach wpływa na lepsze trawienie, ale też zmniejsza ryzyko pojawienia się efektu jojo.

Należy pamiętać, że nie każdy może odchudzać się samodzielnie, a szczególnie wtedy, gdy cierpi się na przewlekłe choroby, np. cukrzyca, kamica żółciowa, jaskra, choroby serca, nerek, tarczycy i wątroby. Wtedy należy odchudzać się pod kontrolą lekarza specjalisty albo dietetyka.

Skuteczne odchudzanie to takie odchudzanie, podczas którego powinno się jeść częściej, ale w mniejszych porcjach, co jakieś 3 godziny. Trawienie i przemiana materii będą lepiej przebiegały, gdy objętość posiłku będzie wynosiła około jednej szklanki. Poza tym bardzo ważne jest zjedzenie śniadania, ponieważ wtedy w ciągu dnia nie ma się napadów głodu.

Ruch to zdrowie i nic nie pomoże nawet najlepsza dieta, jeżeli nie będziemy się ruszać i dostarczać komórkom odpowiedniej ilości tlenu. Dlatego dieta bez efektu jojo to dieta, w której bardzo ważna jest aktywność. Bez dostarczania do organizmu odpowiedniej dawki tlenu nie będzie możliwe spalanie tłuszczów, węglowodanów i białek. Zatem można spacerować, jeździć na rowerze i biegać.

Po skończonej diecie warto zwiększać kaloryczność posiłków, ale zaledwie o 100-200 kcal tygodniowo. Najlepiej odchudzanie rozłożyć w czasie. Dieta, która jest bardzo rygorystyczna oraz trwa jeden lub dwa tygodnie to dieta, dzięki której spadnie nam waga, ale też na pewno zapewnimy sobie efekt jojo. Trwalsze efekty będzie miała dieta rozłożona w czasie. Są badania, które potwierdzają, że osoby, odchudzające się przez rok albo dłużej, tracą około 1-1,5 kg miesięcznie i bardzo rzadko dotyczy ich efekt jojo.

Ważne jest również to, że skuteczne odchudzanie, to takie odchudzanie, które polega na powolnym rezygnowaniu z diety. Nieprawidłowe jest wracanie zaraz po diecie do tych samych nawyków żywieniowych. Wychodzenie z diety bez efektu jojo jest u każdej osoby sprawą indywidualną i uzależnione jest od wielu czynników, zarówno tych zdrowotnych, jak i psychicznych.

Tylko u nas!

Jeden komentarz “Witamina D3 – właściwości i objawy niedoboru

Dodaj komentarz