Ziemniaki – wartości odżywcze i zdrowotne oraz zastosowanie ziemniaków w dietach odchudzających

Tradycyjna polska kuchnia nie może obyć się bez ziemniaków. Królują one na świątecznych stołach oraz na co dzień. Lubi je chyba każdy. Bez nich nie byłoby uwielbianych na całym świecie frytek lub chipsów. Wbrew obiegowej opinii kartofle są zdrowe i nietuczące, dlatego można delektować się nimi bez wyrzutów sumienia.

Jak ziemniak trafił na polskie stoły?

Uprawiana na masową skalę na całym świecie roślina trafiła do Europy dopiero w XVI wieku. Bylina z rodziny psiankowatych, według legendy, została sprowadzona do Polski przez Jana III Sobieskiego. Przywiózł ją on swojej ukochanej jako ozdobę do ogrodu. Szybko jednak się okazało, że wszyscy Polacy rozsmakowali się w nowym produkcie spożywczym, który od tego czasu stał się nieodłączną częścią rodzimej kuchni.

Jaką odmianę ziemniaka wybrać?

Wybór odmiany kartofla powinien być dostosowany do rodzaju potrawy, jaką chcesz przygotować. Jeżeli masz ochotę na zapiekankę ziemniaczaną lub sałatkę, wybierz te, których miąższ jest zwięzły i nie rozpada się po ugotowaniu. Mogą to być np. ruta, kolia lub sokół. Do przygotowania klusek, pyz lub placków wybieraj ziemniaki sypkie, np. arkadia lub mila. Orliki, dropy lub irysy nadadzą się natomiast do zup lub pieczenia.

Czy ziemniaki są tuczące?

Niesłuszna opinia na temat kaloryczności ziemniaków wzięła się przede wszystkim stąd, że często jadamy je jako dodatek do wysokokalorycznych produktów, np. tłustych mięs. To one sprawiają, że danie jest tuczące. 100 g ziemniaków to jedynie około 70-80 kcal. Nie bez znaczenia jest również fakt, że ziemniaki to błonnik w dość sporej ilości, który wspomaga proces trawienny.

Jakie witaminy ma ziemniak?

Ziemniak to witamina C w dużej dawce. Ponadto obfituje w witaminy PP, B1, B5, B6. Czy ziemniaki są zdrowe? Tak! Składnikiem zawartym w ich wnętrzu jest także skrobia, która pomału rozkłada się w organizmie, dając Ci zastrzyk energii na długi czas.

Ziemniak w diecie? Czemu nie!

Dobrą wiadomością dla wszystkich wielbicieli tej rośliny jest fakt, że istnieje dieta ziemniaczana. Polega ona na dwutygodniowym komponowaniu składników menu tak, że opiera się ono głównie na daniach z ziemniaków. Codziennie należy spożywać dwie porcje ziemniaków, a oprócz nich można jeść sporo innych produktów, np. warzywa, jogurty, owoce. Podczas wyznaczonego czasu można schudnąć nawet 4 kg. Czy ziemniaki zawierają gluten? Nie! Dietę z ich udziałem można uznać za bezglutenową, zatem jest to świetny sposób na zrzucenie nadprogramowych kilogramów dla osób z nietolerancją pokarmową.

Pyszne przepisy z ziemniakami w roli głównej

Każdy potrafi ugotować ziemniaki jako dodatek do obiadu. Jest to jednak warzywo na tyle uniwersalne, że można przyrządzić z jego wykorzystaniem mnóstwo ciekawych dań. Być może wypróbujesz bataty o lekko słodkawym posmaku zapiekane z rozmarynem? Przygotowując dania, nie musisz się martwić o wpływ ziemniaka na cholesterol, gdyż roślina ta nie wpływa na jego podwyższenie.

Ziemniak w walce z problemami skórnymi

Ziemniaki z powodzeniem można wykorzystywać w postaci maseczki – przygotowuje się ją z ugotowanych, wystudzonych warzyw. Pomaga ona łagodzić oparzenia lub odmrożenia, zmniejsza trądzik oraz liszaje. Redukuje także swędzenie skóry.

Czy wiesz, że…

W Poznaniu znajduje się pomnik wzniesiony na cześć pyry, czyli ziemniaka.

405

Tylko u nas!

3 komentarzy na “Najczęstsze zaburzenia odżywiania – skąd się biorą i jak sobie z nimi radzić?

  1. malaala

    ja parę lat temu miałam kompulsywne jedzenie.jakoś przeszło.poznałąm kogos, zaczęlam sie kontrolować. a wczesniej jadłam bardzo nieregularnie.jako dziecko ciągle rodzice wpajali mi, że trzeba duzo jesc, żeby miec siły do pracy (wychowałam sie na wsi).zawsze byłam okrąglutka.a mama mówiła, że mam grube kości. w liceum kryłam sie pod obszernymi ciuchami.ciagle cos mi nie pasowało, ciagle za gruba.wstyd było rozebrac sie na w-f a potem cwiczyc z dziewczymami…w domu ciagle “domowe obiadki”, duze porcje. nauka do pozna, sporo przytyłam
    potem wyjechałam na studia.juz sama mogłam o siebie zadbać. sama gotowałam sobie obiady.byłam panem swojego losu i garnka
    znów stresy i nauka, imprezy do pozna i jadło sie nawet w nocy.dziewczyny w akademiku sie nawet ze mnie smiały, bo potrafiłam w nocy wstac i isc do lodówki.lodówka niestety pusta, no to do zamrazalnika po kiełbasę. z głodu jadłam zamrożoną kiełabasę. twierdziłam wtedy ze mrozone nie tuczy. wiem ze to głupie, ale tak miałam.
    w sumie to pare razy zdazryło mi się, że zwróciłam jedzenie, ale duzo o tym czytałam i jakoś “potrząsnęło” mną wted. kiedys też ogladałm jakis program o bulimiczkach i nigdy w zyciu juz tego nei zrobiłam.

  2. ixenka

    Myślę, że między bulimią anoreksją a czystym odchudzaniem jest niewidzialna lekka linia. Trzeba się trzymać tak by zaburzeń nie było. Wiele osób to potrafi ale niestety nie wszyscy. Jak chcemy się zdrowo odzywiać, mnie jesc ale racjonalnie to najlepiej isc po diete do specjalisty.

Dodaj komentarz