Znaczenie wapnia dla ludzkiego zdrowia

Jony wapnia odpowiadają za szereg istotnych procesów zachodzących w naszym ciele. Mało kto wie, jak istotne znaczenie ma ten pierwiastek. Odpowiada m.in. za pracę mięśni, uczestniczy w procesie krzepnięcia krwi i wielu innych reakcjach.

Bez wapnia nasz organizm nie mógłby się odpowiednio rozwinąć ani funkcjonować. Pierwiastek działa jego obrębie w dwóch postaciach, albo hydroksykapatytu, czyli Ca10(OH)2(PO4)6, (kości i zęby), albo fosforanów i węglanów. Odpowiada za działanie synaps naszego układu nerwowego i mięśniowego, jest też przekaźnikiem wewnątrzkomórkowym. Ten kluczowy pierwiastek bierze udział w pracy mięśni gładkich (reakcje skurczowe i rozkurczowe), szkieletowych oraz serca (odpowiada za skurcze). Jest potrzebny w procesie krzepnięcia krwi (dzięki niemu protrombina zmienia się w trombinę). Pobudza też niektóre enzymy w reakcjach chemicznych. W błonach komórkowych wapń pilnuje, aby nie było one zbyt przepuszczalne. Duża ilość jonów wapniowym zwiększa lipozę, utlenianie tłuszczy oraz termogenezę.

Poniżej w tabeli przedstawiamy ogólną charakterystykę wapnia.

Pierwiastek Funkcje Metabolizm Niedobór Nadmiar Źródła
Wapń Składnik kości i zębów, regulacja czynności nerwów i mięśni Wchłanianie wymaga obecności białka wiążącego wapń. Regulacja przemiany wapnia przez – parathormon, kalcytoninę, witaminy D. Dzieci – krzywica,
Dorośli – osteomalacja.
Uczestniczy w patogenezie osteoporozy.
Objawy toksyczności spowodowane nadmiernym wchłanianiem wapnia z przewodu pokarmowego spowodowane przedawkowaniem witaminy D, nadczynność przytarczyc lub hiperkalcemia idiopatyczna. Produkty mleczne, fasola, jarzyny liściaste.

Calcium

Tylko u nas!

6 komentarzy na “Siłownia dla początkujących – jakie ćwiczenia może wykonać każdy?

  1. natalia

    Fajnie , że coś takiego daliście. Niestety czasem (szczególnie kobiety) przychodzą na siłownie nie wiedzą co mają z sobą zrobić cykają fote w lustrze i mykają do domu. To nie siłownia a chęć popisania się. Jako trenerka personalna polecam to co wyżej napisali , jasno wyraźnie i na początek łatwe ćwiczenia.

  2. beemowska

    Ja myślałam , ze dni treningowe powinny być dzielone na partie ciała. Np nogi z plecami , brzuch z rękami etc. Z tego co widziałam to trenerzy tak robią ale mogę się mylić . jestem w tych sprawach dopiero miesiąc . Ekspertem się nie nazwę , a tutaj raczej piszą prawdę.

Dodaj komentarz