Biegać, skakać, tańczyć, pływać…. czy warto trenować więcej niż jedną dyscyplinę?

mgr Joanna Palka (trener przygotowania motorycznego):

Obecnie panuje moda na zdrowe życie – i bardzo dobrze! Mamy lepszy dostęp do trenerów i szkół zajmujących się różnymi aktywnościami sportowymi. Jednak przeciętny Kowalski może czuć się zagubiony, nie wiedzieć co i w jakiej ilości wybrać, aby było nie tylko przyjemnie, ale i zdrowo. Nie zdaje sobie również sprawy, że nie warto zamykać się w jednej dyscyplinie. Dlaczego? Otóż, aby być w pełni sprawnym, powinniśmy rozwijać równomiernie wszystkie cechy motoryczne.

Od czego zacząć przygodę z treningiem?

Zawsze najlepiej zacząć od podstaw. Na poniższym obrazku została rozrysowana piramida sprawności fizycznej, powinna ona być naszym przewodnikiem:

piramida-sprawnosci
U podstaw piramidy spoczywają takie cechy jak: mobilność, stabilność, zakresy ruchu oraz koordynacja. Jeżeli nie wypracujemy ich dostatecznie na początku, trudno nam będzie budować siłę i zaczną dręczyć nas kontuzje lub brak wyników.

Chroń się przed rutyną!

Co najgorsze: brak zróżnicowania treningu może być przyczyną zniechęcenia spowodowanego brakiem widocznych efektów. Dlaczego? Otóż pamiętajmy, aby od razu nie rzucać się na głęboką wodę i nie rozpoczynać swojej przygody z treningiem od tylko i wyłącznie biegania i przygotowań do maratonu, albo tylko od pracy skupionej na obwodzie bicepsa i ilości wykonanych brzuszków. Warto wybrać dwie dyscypliny, które będą się uzupełniać np. bieganie i trening siłowy. Zaczynamy od większej dawki pracy nad siłą mięśni a mniejszej biegania, w miarę rozwoju nacisk będzie się przesuwał w stronę większej ilości treningu specyficznego, w tym przypadku biegania.

Różnorodność jest w cenie!

Nigdy nie rezygnujmy z treningu wykorzystującego podstawowe wzorce ruchowe (np. przysiad), nasze ciało potrzebuje ruchu we wszystkich płaszczyznach. Podobnie sprawa ma się z pływaniem, spróbujmy przy okazji czegoś zupełnie odmiennego np. sztuk walki. Przykładowo prawidłową mobilność wypracujemy na zajęciach jogi, czy stretchingu. Stabilność zapewni nam pilates , trening siłowy, czy kalistenika. Nad koordynacją popracujemy na lekcjach tańca, akrobatyki czy sztuk walki. Kondycja wzmocni się poprzez bieganie, pływanie i jazdę na rowerze. Chodzi tu o to, aby każda cegiełka piramidy została przepracowana. Korzyści z dbania o wszystkie podstawowe cechy motoryczne to:

  • proporcjonalnie zbudowana sylwetka
  • zdrowy układ sercowo-naczyniowy,
  • silne mięśnie,
  • minimalizacja ryzyka kontuzji przeciążeniowych,
  • zmniejszenie ryzyka przetrenowania,

Do tego wszystkiego dochodzi to, co według mnie najważniejsze – MINIMALIZACJA ZNUŻENIA AKTYWNOŚCIĄ FIZYCZNĄ. W ten sposób, dzięki różnorodności profity czerpie nie tylko ciało ale i duch.

Pamiętajmy, że trenujemy przede wszystkim dla zdrowia i naszym celem jest utrzymanie względnie dobrej sprawności przez najbliższe 20-30 lat, a nie bicie rekordów świata. Tę działkę zostawmy zawodowcom!

290

Tylko u nas!

  • Ciekawostki

    Czy suplementy diety naprawdę wspomagają odchudzanie?

    Poznaj prawdę!

    czytaj więcej
  • Leksykon produktów

    Winogrona- wartości odżywcze i zastosowanie winogron w odchudzaniu

    Sprawdź jakie korzyści płyną ze spożywania winogron.

    czytaj więcej
  • bieganie na wiosnę
    Fitness

    Wiosenny jogging – jak się nie przeziębić?

    Jogging to samo zdrowie. Ale co zrobić, gdy za oknem gdzieniegdzie widać resztki śniegu, a niezbyt wysoka temperatura nie zachęca do ruszenia się spod ciepłej kołdry? Poza tym wiosna to czas, gdy pojawiająca się wszędzie wilgoć sprzyja mnożeniu się różnego rodzaju bakterii. Jak zatem biegać wiosną, by się nie przeziębić? Warto biegać nawet wtedy, gdy... Czytaj dalej »

    czytaj więcej

Dodaj komentarz