Dieta paleo – schudnij, jedząc jak Twoi przodkowie

Zwolennicy diety paleo obiecują, że jest to najzdrowszy jadłospis świata i że za jego stosowanie nasz organizm będzie nam prawdziwie wdzięczny, co zaprocentuje utratą zbędnych kilogramów. Ich zdaniem jest to jedyna dieta, która odpowiada dokładnie na naturalne potrzeby naszego ciała i pozwala na jedzenie tego, do czego jest ono przyzwyczajone od zawsze. Od zawsze – czyli odkąd na ziemi pojawił się człowiek!

Dieta paleo inaczej nazywana dietą ludzi pierwotnych lub dietą paleolityczną zakłada, że nasi przodkowie z epoki kamienia łupanego nie cierpieli na popularne w późniejszych okresach choroby zwane cywilizacyjnymi takie jak: nowotwory, cukrzyca i dysfunkcje serca. Byli szczupli i wysportowani, a ich narządy wewnętrzne funkcjonowały poprawnie. By więc być szczupłym i zdrowym, należy odżywiać się jak człowiek jaskiniowy.

Powyższe założenia mogą bawić i brzmieć co najmniej dziwacznie, ale nie są one do końca pozbawione sensu. Loren Cordain, twórca diety podkreśla bowiem, że w diecie paleo nie chodzi o to, by jeść dosłownie to, co jedli jaskiniowcy, ale raczej, by nie jeść tego, czego oni nie jedli. W założeniu nie ograniczamy ilości spożywanego jedzenia, ale zwracamy dużą uwagę na jakość posiłków, po które sięgamy.

Paleolit – co to znaczy?

Paleolit to najdłuższy etap rozwoju ludzkości, jedna z prehistorycznych epok trwająca ok. 3 mln. lat. Jest to czas przed rewolucją agrarną, która miała znaczący wpływ na sposób odżywiania człowieka, gdyż wprowadziła do jego codziennego jadłospisu zboża. Lekarze i badacze związani z dietą paleo, dowodzą, że długość trwania paleolitu wpłynęła na organizm ludzki, który przez ten czas zdążył przyzwyczaić się do tego sposobu odżywiania. A jaki to sposób?

Przede wszystkim należy pamiętać, że dieta paleo to raczej styl życia a nie specjalistyczny jadłospis. Unikamy rozwiązań, które mogą nam zaszkodzić, kierując się w wyborze wytycznymi, dyktowanymi przez historię człowieka. Rezygnujemy przede wszystkim z żywności wysokoprzetworzonej. I tu na drodze eliminacji odpada nam nabiał, ponieważ na przestrzeni wieków został on w ogromnym stopniu zmodyfikowany, co potwierdza fakt szerzących się alergii. Co więcej w diecie paleo eliminujemy produkty związane z osiadłym trybem życia człowieka takie jak: zboża, rośliny strączkowe, ziemniaki, sól. Stawiamy na te produkty, które kojarzą się z naturą i zbieractwem w tym:

  • Owoce
  • Warzywa
  • Bakalie
  • Ryby i mięso
  • Zioła
  • Jaja

Zasady zdrowego odżywiania w diecie paleo

Oczywiście obowiązują! Nie jest więc tak, że w obrębie wymienionych produktów można wszystko. Jeśli jemy bakalie, to oczywiście z umiarem, jeśli rybę – to pieczoną nie smażoną. Mięsa wybieramy chude, a do jaj nie dodajemy kalorycznych dodatków. Należy pamiętać przy tym także o dobrych olejach i pełnowartościowych oliwach oraz o kontroli jakości warzyw i owoców.

Kontrowersje wokół diety paleo

Przeciwnicy diety zwracają uwagę na to, że mimo wszystkich swoich zalet, idea powrotu do korzeni w zakresie sposobu odżywiania może mieć także negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przede wszystkim jedzenie, które jemy dzisiaj i to nawet to postrzegane za jak najbardziej naturalne w rzeczywistości odbiega od swoich dawnych odpowiedników. Warzywa i owoce są hodowane w sztucznych warunkach i nie bywają już tak pełne składników odżywczych, jak w paleolicie. Mięso często zawiera szkodliwe elementy takie jak antybiotyki i hormony, którymi karmione są zwierzęta, za to zbyt duża jego ilość i to nawet najlepszej jakości, może doprowadzić do zakwaszenia organizmu.

Podsumowując, wygląda na to, że dieta pierwszych ludzi, może się nam przysłużyć, ale również być dla nas niewłaściwym wyborem. Jednak sama koncepcja wydaje się całkiem interesująca, a wprowadzona w życie w przemyślany sposób i poparta prawidłową suplementacją np. stosowaniem Therm Line’u firmy Olimp Laboratories może przysłużyć się również naszej sylwetce. Dieta paleolityczna może stać się dla nas i naszej rodziny sposobem na życie i jedzenie przez długie lata. Jednak, tak jak we wszystkim, tak również w przypadku tego jadłospisu należy zachować zdroworozsądkowe podejście, nie zapominać o podstawach i nie ocierać się o skrajności. Jeśli tak postąpimy, prawdopodobnie możemy stać się zarówno zdrowsi, jak i szczuplejsi!

1 056

Tylko u nas!

  • Ciekawostki

    Produkty zdrowe tylko z pozoru – czego musisz się wystrzegać?

    Zdrowa żywność - czy na pewno? Dowiedz się, na co uważać, robiąc zakupy.

    czytaj więcej
  • Leksykon produktów

    Zielona kawa – magiczny spalacz tkanki tłuszczowej?

    Poznaj jej zaskakujące właściwości!

    czytaj więcej
  • Czas wolny

    Najczęstsze zaburzenia odżywiania – skąd się biorą i jak sobie z nimi radzić?

    Anoreksja, bulimia, kompulsywne objadanie się - jakie są ich przyczyny?

    czytaj więcej

3 komentarzy na “Najczęstsze zaburzenia odżywiania – skąd się biorą i jak sobie z nimi radzić?

  1. malaala
    malaala

    ja parę lat temu miałam kompulsywne jedzenie.jakoś przeszło.poznałąm kogos, zaczęlam sie kontrolować. a wczesniej jadłam bardzo nieregularnie.jako dziecko ciągle rodzice wpajali mi, że trzeba duzo jesc, żeby miec siły do pracy (wychowałam sie na wsi).zawsze byłam okrąglutka.a mama mówiła, że mam grube kości. w liceum kryłam sie pod obszernymi ciuchami.ciagle cos mi nie pasowało, ciagle za gruba.wstyd było rozebrac sie na w-f a potem cwiczyc z dziewczymami…w domu ciagle “domowe obiadki”, duze porcje. nauka do pozna, sporo przytyłam
    potem wyjechałam na studia.juz sama mogłam o siebie zadbać. sama gotowałam sobie obiady.byłam panem swojego losu i garnka
    znów stresy i nauka, imprezy do pozna i jadło sie nawet w nocy.dziewczyny w akademiku sie nawet ze mnie smiały, bo potrafiłam w nocy wstac i isc do lodówki.lodówka niestety pusta, no to do zamrazalnika po kiełbasę. z głodu jadłam zamrożoną kiełabasę. twierdziłam wtedy ze mrozone nie tuczy. wiem ze to głupie, ale tak miałam.
    w sumie to pare razy zdazryło mi się, że zwróciłam jedzenie, ale duzo o tym czytałam i jakoś “potrząsnęło” mną wted. kiedys też ogladałm jakis program o bulimiczkach i nigdy w zyciu juz tego nei zrobiłam.

  2. ixenka
    ixenka

    Myślę, że między bulimią anoreksją a czystym odchudzaniem jest niewidzialna lekka linia. Trzeba się trzymać tak by zaburzeń nie było. Wiele osób to potrafi ale niestety nie wszyscy. Jak chcemy się zdrowo odzywiać, mnie jesc ale racjonalnie to najlepiej isc po diete do specjalisty.

  3. wiadekzwiadek

Dodaj komentarz