Halibut – poznaj wartości odżywcze popularnej ryby!

Halibut jest bardzo popularną rybą pochodzącą z rodziny flądrowatych. Ryba ta jest doceniana ze względu na małą ilość ości, pyszny smak , dużą zawartość białka oraz innych wartości odżywczych pozytywnie wpływających na funkcjonowanie całego organizmu. Bez obaw do swojej diety mogą go wprowadzić osoby dbające o szczupłą sylwetkę, bowiem halibut ma bardzo mało kalorii – jest jedną z najmniej kalorycznych ryb. Ze względu na fakt, że jest prosty do przyrządzenia, jego zastosowanie w kuchni może być bardzo szerokie, a ilość przepisów na halibuta zaskakuje swoją różnorodnością. Spróbujmy dowiedzieć się o tej rybie czegoś więcej. Sprawdźmy czy halibut naprawdę jest zdrowy, jak go przyrządzić i który przepis na halibuta wart jest naszej uwagi.

Wartości odżywcze halibuta

Halibut jest bardzo cennym źródłem białka. Zawartość tego składnika obecnego w mięsie ryby jest porównywalna do tej znajdującej się w mięsie łososia i pstrąga. Oprócz białka, halibut jest źródłem witamin B6 i B12, A, E, D, PP, nicany, potasu, sodu, żelaza, magnezu, fosforu, selenu, jodu, kwasu foliowego i oczywiście kwasów omega. Dzięki zawartości tak wielu wartościowych składników mineralnych i witamin, spożywanie halibuta pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu krwionośnego, reguluje poziom cholesterolu, zmniejsza ilość trójglicerydów, wpływa na pracę serca. Zawarte w nim kwasy omega poprawiają ukrwienie mózgu, a przez to usprawniają jego działanie, wzmacniają koncentrację i pamięć oraz zwiększają inteligencję. Obecność witamin wzmacnia układ odpornościowy i zapobiega powstawaniu szkodliwych wolnych rodników.

Aby zapewnić sobie wpływ dobroczynnych składników ryby, warto sięgać po nią lub inne gatunki regularnie, około dwa razy w tygodniu. Poza tym, należy pamiętać, że aby halibut zachował swoje właściwości warto ograniczać obróbkę termiczną, której go poddajemy w trakcie przygotowywania. Najbardziej wartościowy będzie halibut pieczony lub grillowany, nieco mniej halibut smażony podawany z patelni.
Warto też sięgać po halibuta wędzonego. Ryba podawana w takiej formie zawiera duże ilości białka, wapnia, fosforu, witaminy C i D oraz kawasów omega 6 i omega 3. W 100 g halibuta wędzonego znajdziemy 186 kalorii.

Halibut w kuchennej odsłonie

Przygotowanie halibuta nie jest szczególnie trudne, nie wymaga także dużej ilości czasu. Można przyrządzić go na różne sposoby – gotując, smażąc, piekąc lub grillując i podawać z ulubionymi dodatkami. Sam proces przygotowania ryby warto rozpocząć od skropienia jej świeżym sokiem z cytryny i oprószenia solą oraz pieprzem. Z jej delikatnym smakiem świetnie komponują się też zioła – bazylia i tymianek. Jeśli zamierzamy podawać halibuta z sosem lub uprzednio chcemy go zamarynować, warto wzbogacić jego smak ząbkiem czosnku.
Halibut duszony lub pieczony bardzo dobrze łączy się także z rozmarynem lub z cząbrem, który doda mu odrobinę ostrości. Przygotowując z niego zupę, warto na koniec dodać do niej drobno posiekaną natkę pietruszki, która uzupełni smak ryby i nada jej ciekawego charakteru. O walorach smakowych tej wyjątkowej ryby najlepiej przekonać się samemu, dlatego podpowiadamy, jak przygotować halibuta grillowanego.

Składniki:

  • 2 średniej wielkości steki z halibuta,
  • 3/4 szklanki mleka,
  • cytrynę pokrojoną w ósemki,
  • kilka gałązek świeżej pietruszki,
  • pół łyżeczki oleju,
  • sól gruboziarnista i pieprz kolorowy do smaku

Oczyszczoną i umytą rybę lekko osuszamy, skrapiamy sokiem z połowy cytryny i oprószamy przyprawami. Tak przygotowanego halibuta przekładamy do miski, zalewamy mlekiem i odstawiamy na około 15 minut. Po upływie tego czasu rybę wyjmujemy, dokładnie osuszamy i ponownie przyprawiamy. Każdy stek smarujemy olejem z obydwu stron i układamy na rozgrzanym grillu. Pieczemy pod przykryciem przez pięć minut. Następnie zdejmujemy pokrywę, na każdym steku układamy gałązkę pietruszki i plaster cytryny i zamykamy ponownie na około 10 sekund. Smacznego!

664

Tylko u nas!

  • bieganie na wiosnę
    Fitness

    Wiosenny jogging – jak się nie przeziębić?

    Jogging to samo zdrowie. Ale co zrobić, gdy za oknem gdzieniegdzie widać resztki śniegu, a niezbyt wysoka temperatura nie zachęca do ruszenia się spod ciepłej kołdry? Poza tym wiosna to czas, gdy pojawiająca się wszędzie wilgoć sprzyja mnożeniu się różnego rodzaju bakterii. Jak zatem biegać wiosną, by się nie przeziębić? Warto biegać nawet wtedy, gdy... Czytaj dalej »

    czytaj więcej
  • Fitness

    Trening w wodzie – właściwości

    Poznaj zalety treningu w wodzie!

    czytaj więcej
  • Styl życia

    Współżycie podczas miesiączki – tak czy nie?

    Seks podczas okresu budzi Twoje wątpliwości? Sprawdź, czy to dobrze...

    czytaj więcej

6 komentarzy na “Współżycie podczas miesiączki – tak czy nie?

  1. Hanka Dąbek
    Hanka Dąbek

    ja uważam , że organizm kobiety powinien wtedy odpocząc , niestety wiele młodych ludzi wykorzystuje TE dni na seks bez zabezpieczenia. Dobrze obk napisało , plemniki mogą życ w organizmie kobiety nawet do pięciu dni. Okres i sekst to nieprzyjemna sprawa , zostawmy takie rzeczy osobno.

  2. Tadeusz K
  3. mimi mamu
    mimi mamu

    Najbardziej oczywistą zaletą wydaje się być fakt, że nie musimy odmawiać sobie seksu w czasie tych kilku dni w miesiącu, Jednak ja preferuję 7 dniowy odpoczynek od takiej intymności. Dużo kobiet boleśnie przechodzi miesiączkę wiec ten seks nie jest tak popularny

  4. kara
  5. Leon Niewidek
  6. kajaczka kajaczka

Dodaj komentarz