Jak skomponować zdrowe śniadanie? Praktyczne wskazówki

Stwierdzenie, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia to truizm. Cóż zrobić, skoro taka jest prawda? Śniadanie ma za zadanie nas obudzić i dać energię na cały dzień. Rano mamy najszybszy metabolizm, więc śniadanie może być bardziej kaloryczne niż reszta posiłków. Dlaczego więc tak często rezygnujemy z tak ważnego dla nas posiłku? Zazwyczaj robimy to z braku czasu. Przygotowanie i zjedzenie pełnowartościowego posiłku zajmuje średnio kilkanaście minut, a rano przed wyjściem do pracy czy szkoły każda minuta jest niesamowicie cenna.

Jak mówi stare chińskie przysłowie: „Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi!”. Ale jak skomponować zdrowe śniadanie, żeby rzeczywiście nas obudziło, dodało nam energii i pobudziło metabolizm?

Zanim zjemy śniadanie…

Zacznijmy od kawy. Wiele osób nie wyobraża sobie pobudki bez kawy i wierzy w zbawienny wpływ kofeiny na nasze samopoczucie. Kofeina oczywiście działa pobudzająco, ale to nie jedyna zaleta tego trunku. Kluczem do sukcesu jest tutaj woda. Organizm w nocy traci dużo wody, która jest wypacana lub wyparowuje z naszym oddechem. Więc, jeśli nawet nie pijemy kawy, warto zaraz po przebudzeniu wypić przynajmniej szklankę wody, a jeżeli mamy to szczęście i nie musimy zwracać uwagi na kaloryczność naszych posiłków można wypić też szklankę mleka lub świeżo wyciśniętego soku.

Co zjeść na śniadanie?

Rano nasz mózg potrzebuje paliwa, żeby mógł zacząć pracować na najwyższych obrotach. Mózg najlepiej pozyskuje energię z węglowodanów, więc nie zapomnijmy mu ich dostarczyć. Ale nie chodzi tu o białą bułkę czy słodkie jak ulepek płatki śniadaniowe. Rano warto zjeść owsiankę czy kanapkę z pełnoziarnistym pieczywem. Jeżeli rano jesteś tak zaspany, że trudno ci cokolwiek przygotować, dobrym pomysłem na śniadanie jest jedzenie przygotowane poprzedniego dnia wieczorem.

Oto prosty przepis na pyszne śniadanie: nasyp do kubka kilka łyżek płatków owsianych, dodaj do tego kilka owoców suszonych i orzechów. Rano wystarczy zalać płatki gorącą wodą lub mlekiem, odczekać chwilę i gotowe.

Rankiem możemy pozwolić sobie też na spożycie produktów mlecznych. Są one bogatym źródłem wapnia i łatwo przyswajalnego białka, a poza tym mają niski indeks glikemiczny. Jedzenie o niskim indeksie glikemicznym stabilizuje nasz apetyt, zapewnia uczucie sytości na długo i ogranicza napady głodu.

Nie należy też zapominać o świeżych owocach i warzywach. Zgodnie z zaleceniami specjalistów do spraw żywienia należy jeść przynajmniej pięć porcji warzyw i owoców dziennie. Warto więc jeść je od samego rana. Może być to pomidor na kanapce, mogą być świeże owoce w naszej owsiance. Może być to też zielone smoothie z jarmużem, szpinakiem i sokiem pomarańczowym, które nie dość, że jest zdrowe, to też pyszne i sycące. Jeszcze więcej fantastycznych przepisów na fit śniadanie można znaleźć tutaj na naszym portalu.

Gdy czasu na śniadanie brak…

Wszystko to brzmi pięknie, ale kiedy na śniadanie rano ma się tylko dwie minuty może być naprawdę trudno je zorganizować. Na szczęście możemy zaprezentować doskonałą alternatywę! Jest nią koktajl Queen Fit Good Morning przeznaczony dla kobiet dbających o sylwetkę. Sprawdza się on znakomicie jako samodzielny, szybki do przygotowania i skonsumowania posiłek. Zawiera dużą ilość białka pozyskiwanego z mleka, które gwarantuje zdrowy początek dnia i uczucie sytości na długo. Suplement może też stanowić bazę do koktajli owocowych lub owocowo-warzywnych, a także podstawę naleśników, omletów, ciast i muffinów. Zawarty w nim ekstrakt z guarany dodatkowo nas pobudzi i doda energii, która tak bardzo potrzebna jest rano.

Podsumowując, istnieje wiele możliwości zapewnienia sobie wartościowego i smacznego śniadania. Jeżeli podejdziemy do sprawy spokojnie i z rozmysłem, już wkrótce może się okazać, że nawet w pełnym wyzwań tygodniu poranny posiłek stanie się całkiem miłym doświadczeniem, a śniadanie do łóżka podane w weekend – ulubionym daniem!

2 889

Tylko u nas!

  • Ciekawostki

    Klasyka polskiej kuchni w dietetycznym wydaniu – czy to może smakować?

    Poznaj przepisy na klasyczne polskie dania w wersji light!

    czytaj więcej
  • Bez kategorii

    Samospełniające się przepowiednie, czyli… o wizycie u wróżki

    Wizyta u wróżki - sprawdź czy warto.

    czytaj więcej
  • Czas wolny

    Najczęstsze zaburzenia odżywiania – skąd się biorą i jak sobie z nimi radzić?

    Anoreksja, bulimia, kompulsywne objadanie się - jakie są ich przyczyny?

    czytaj więcej

3 komentarzy na “Najczęstsze zaburzenia odżywiania – skąd się biorą i jak sobie z nimi radzić?

  1. malaala
    malaala

    ja parę lat temu miałam kompulsywne jedzenie.jakoś przeszło.poznałąm kogos, zaczęlam sie kontrolować. a wczesniej jadłam bardzo nieregularnie.jako dziecko ciągle rodzice wpajali mi, że trzeba duzo jesc, żeby miec siły do pracy (wychowałam sie na wsi).zawsze byłam okrąglutka.a mama mówiła, że mam grube kości. w liceum kryłam sie pod obszernymi ciuchami.ciagle cos mi nie pasowało, ciagle za gruba.wstyd było rozebrac sie na w-f a potem cwiczyc z dziewczymami…w domu ciagle “domowe obiadki”, duze porcje. nauka do pozna, sporo przytyłam
    potem wyjechałam na studia.juz sama mogłam o siebie zadbać. sama gotowałam sobie obiady.byłam panem swojego losu i garnka
    znów stresy i nauka, imprezy do pozna i jadło sie nawet w nocy.dziewczyny w akademiku sie nawet ze mnie smiały, bo potrafiłam w nocy wstac i isc do lodówki.lodówka niestety pusta, no to do zamrazalnika po kiełbasę. z głodu jadłam zamrożoną kiełabasę. twierdziłam wtedy ze mrozone nie tuczy. wiem ze to głupie, ale tak miałam.
    w sumie to pare razy zdazryło mi się, że zwróciłam jedzenie, ale duzo o tym czytałam i jakoś “potrząsnęło” mną wted. kiedys też ogladałm jakis program o bulimiczkach i nigdy w zyciu juz tego nei zrobiłam.

  2. ixenka
    ixenka

    Myślę, że między bulimią anoreksją a czystym odchudzaniem jest niewidzialna lekka linia. Trzeba się trzymać tak by zaburzeń nie było. Wiele osób to potrafi ale niestety nie wszyscy. Jak chcemy się zdrowo odzywiać, mnie jesc ale racjonalnie to najlepiej isc po diete do specjalisty.

  3. wiadekzwiadek

Dodaj komentarz