Jak nie obciążać kolan podczas ćwiczeń?

Ortopeda zdiagnozował u mnie problemy z lewym kolanem. Najpierw było to silne zapalenie chrząstki stawowej, ale po rentgenie okazało się, że mam przestawioną lewą chrząstkę. Po ukończeniu 18 lat najprawdopodobniej będę miała operację. Lekarz zakazał mi robienia przysiadów i ćwiczeń, które obciążały by mi dodatkowo kolana. Od początku wiosny prowadzę bardzo aktywny tryb życia (przede wszystkim bardzo dużo jeżdżę na rolkach, ale robię też dużo treningów z internetu), chciałabym zadbać o niższe partię ciała a w każdym treningu itp. Spotkałam się z PRZYSIADAMI. Jakim ćwiczeniem mogę je zastąpić? Czy można w ogóle je zastąpić? Jakie są nieobciążające kolan ćwiczenia na niższe partie ciała? Bardzo proszę o pomoc. Z góry dziękuję! Pozdrawiam!

Pytanie zadane przez: Laura, 13 lat

Pani Lauro,
przede wszystkim cieszy mnie, że mimo trudności nie zniechęca się Pani i nie rezygnuje z ruchu! Stosując się ściśle do zaleceń lekarza, udowadnia Pani, że jest Pani odpowiedzialną młodą osobą.

Ćwiczenia jakie możemy Pani zaproponować, biorąc pod uwagę zalecenie lekarza, to przede wszystkim pływanie, rower i wspomniana przez Panią jazda na rolkach.

Pływanie ma tę zaletę, że nie obciąża stawów a także kręgosłupa. Regularne wizyty na basenie poprawiają kondycję całego ciała. Dzięki temu spalamy tkankę tłuszczową równomiernie zarówno w dolnych, jak i górnych partiach ciała, które nabierają smukłych kształtów.

Spokojna jazda na rowerze po równym terenie lub na rowerku stacjonarnym również może być dobrym rozwiązaniem zarówno teraz, jak i w trakcie późniejszej rehabilitacji. W trakcie pedałowania nie tworzymy dodatkowego obciążenia dla naszych kolan (część ciężaru ciała spoczywa na siodełku). Pracują zaś pośladki, uda i łydki, na których ukształtowaniu nam zależy. Dodatkowo ćwiczymy brzuch i dotleniamy organizm. Kluczem do sukcesu jest odpowiednio wyregulowane siodełko i właściwe ułożenie stopy na pedale.

Rolki także są świetnym pomysłem, jeśli zależy nam na kształtowaniu dolnych partii ciała. Warunkiem zachowania zdrowych kolan w tym przypadku jest jednak niewykonywanie gwałtownych zwrotów, skoków i hamowań. Płynne ruchy w trakcie jazdy sprawiają, że stawy nie są obciążone tak bardzo jak w przypadku biegania. Jazda na 8 kółkach rozwija mięśnie pośladków, ud i łydek.

Warto w każdym przypadku obserwować swoje ciało. Jeśli w trakcie danej aktywności pojawi się dyskomfort lub ból, należy ją przerwać i skonsultować możliwość jej dalszego uprawiania przy najbliższej wizycie u lekarza. W nadmiarze każda aktywność może okazać się szkodliwa.

Trzymamy kciuki za jak najszybszy powrót do zdrowia!

62