Wpływ sterydów na potencję

Mój chłopak dużo ćwiczy na siłowni, ostatnio zaczął brać jakieś tabletki (może sterydy?). Czy sterydy mogą mieć wpływ na jego potencję?

Pytanie zadane przez: Wiola

Pani Wiolu,
sterydy anaboliczne, to pochodne hormonów, które przyjmowane w nadmiarze mogą mieć negatywny wpływ nie tylko na potencję mężczyzny, ale także na wiele innych życiowych funkcji. Długotrwałe stosowanie anabolików może przyczynić się do powstania mało uciążliwych skutków takich jak trądzik czy łysienie, ale może powodować także groźne dla zdrowia uszkodzenia wątroby i nadciśnienie.

Sterydy mogą być przyjmowane tylko i wyłącznie pod ścisłą kontrolą lekarza, jako wsparcie w leczeniu opóźnionego dojrzewania, przy niedostatecznej wadze i w anemii. Co istotne, sterydy wykorzystywane są do leczenia impotencji, jednak długotrwałe przyjmowanie ich w tak dużych dawkach, jak w przypadku niektórych osób liczących na szybki przyrost mięśni, może przynieść odwrotne skutki – długotrwałe zaburzenia erekcji. Początkowo sterydy mogą wywoływać wrażenie pobudzenia seksualnego, jednak niekontrolowane przyjmowanie szybko może poskutkować spadkiem libido – nie tylko w trakcie przyjmowania anabolików, ale również po ich odstawieniu.

Dążący do idealnej sylwetki mężczyźni często zapominają o tej ważnej, seksualnej sferze życia, decydując się na „wsparcie” organizmu steroidami w trakcie treningów. Przyjmowanie hormonów u zdrowych osób powodować może zaburzenia gospodarki hormonalnej, organizm będzie próbował się obronić przed nadmiarem testosteronu, obniżając jego poziom we krwi. Nienaturalny spadek poziomu tego męskiego hormonu płciowego może objawiać się spadkiem siły, apatią a nawet depresją, co z całą pewnością odbije się także na jakości treningu. Paradoksalnie więc, decydując się na podobne wsparcie, mężczyzna może sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc. Innymi niepokojącymi przejawami długotrwałego przyjmowania sterydów może być rozrost piersi i rozbudowanie bioder u mężczyzn (ginekomastia) oraz pomniejszenie jąder. Niekontrolowane przyjmowanie tej grupy hormonów może prowadzić do zaburzeń wzwodu, ograniczenia produkcji zdrowych plemników i w konsekwencji do bezpłodności.

Jeśli więc obserwuje Pani pogorszenie jakości współżycia lub niechęć partnera do stosunku, może to być, jednak nie musi, wywołane stosowaniem sterydów anabolicznych.

Ponad wszystko zalecam jednak rozmowę z Partnerem na temat przyjmowanych środków i ustalenie, czy na pewno zaczął on sięgać po tego typu „wsparcie”. Zalecam zachęcenie Partnera do konsultacji najlepszych sposobów wspierania organizmu przy wysiłku siłowym z lekarzem lub trenerem personalnym.

34