Stewia – zastąp cukier czymś zdrowszym!

stewia zamiast cukru

Kiedy chcemy zacząć się odchudzać, szukamy alternatywnych produktów, które pomogą nam zastąpić kaloryczne i bogate w węglowodany produkty. Jednym z najchętniej wykorzystywanych produktów stosowanych w codziennej kuchni w czasie odchudzania jest stewia – substytut cukru. Czy stewia rzeczywiście jest zdrowa i czy pomaga redukować nadmierną masę tłuszczową? Oto kilka faktów na temat stewii.

stewia

Stewia – egzotyczny przysmak

Choć blogi i liczne artykuł internetowe przekonują, że stewia jest niezastąpiona w procesie odchudzania, warto przyjrzeć się bliżej tej roślinie. Stewia pochodzi z północno-wschodniego regionu Paragwaju. W kulturze Ameryki Południowej roślina ta stosowana była i nadal jest w tradycyjnej medycynie ludowej. Rośnie na glebach piaszczystych, które charakteryzują się dużą wilgotnością i dobrą przepuszczalnością wody i powitrza. Stewia jest byliną, która należy do rodziny Asteraceae,czyli astrowatych.

Stewia znalazła zastosowanie w przemyśle spożywczym, gdzie używana jest do produkcji między innymi lodów, słodyczy, napojów, jogurtów, a także gum do żucia. Ciekawostką może być, że wielkimi miłośnikami stewii są Japończycy, którzy wykorzystują ją na przykład do produkcji sosu sojowego. Zużycie stewii w Japonii sięga nawet kilku tysięcy ton rocznie.

Stevia rebaudiana

Wątpliwości dotyczące stewii

Choć stewia zagościła w menu wielu światowych kuchni, to jej właściwości nadal wzbudzają liczne wątpliwości. Z tego też powodu stewia została poddana wnikliwym badaniom przez Komitet Naukowy ds. Żywności. W pierwszych opracowaniach naukowych powstałych w latach 1984-1999 stewię uznano za związek genotoksyczny, co oznacza, że widziano w niej substancję szkodliwą dla organizmu ludzkiego. Ten popularny mit obaliły dopiero badania przeprowadzone przez Komitet Ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności. Uznał on, że substancje zawarte w stewii nie szkodzą organizmowi. Obecnie przepisy regulujące spożycie stewii w produktach spożywczych reguluje Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności. Przyjął on rozporządzenie, które dopuszcza do użycia glikozy stewiolowe. Są one oznaczone symbolem E 960 i mogą występować w napojach, słodyczach, słodzikach, przetworach owocowo-warzywnych, produktach piekarskich, a także w przetworach rybnych.

odchudzanie

Stewia zamiast cukru w czasie odchudzania?

Gdy chcemy się odchudzić, zamiast cukru sięgamy po stewię!

  • Jest ona około trzysta razy bardziej słodka niż klasyczny cukier.
  • Stewia jest również wolna od kalorii. Z tego też powodu zamiast cukru wiele osób marzących o zgubieniu zbędnych kilogramów, tradycyjny cukier zastępuje stewią w proszku lub w postaci suszonek. To dobre rozwiązanie, ponieważ często dla osób przechodzących na dietę najtrudniejszym zadaniem okazuje się porzucenie słodyczy. Jest to wynik uzależniających właściwości cukru białego.
  • Myśląc o przejściu na dietę warto uczynić to jedno ustępstwo i zamiast słodzić herbatę tradycyjnym cukrem, znajdźmy miejsce w szafce kuchennej na puszkę ze stewią. Dzięki temu nadal będziemy czuć słodycz herbaty czy wypieków, ale ograniczymy spożycie cukrów prostych, które niekorzystnie wpływają na naszą masę.
  • By zrozumieć, jak bardzo stewia może zmienić nasze życie, warto przyswoić sobie prostą informację: jedna łyczka stewii odpowiada aż jednej szklance cukru!
  • Stewia jest niekaloryczną alternatywą dla cukru, a przy tym nie powoduje próchnicy.
  • Ciekawostką może być również, że stewię można spożywać nie tylko w postaci sproszkowanej. Można ją również zjadać w postaci świeżych liści – przygotujmy z nich smaczną sałatkę z dodatkiem ulubionych warzyw sezonowych.
  • Stewię można również suszyć i przygotowywać z nich naturalny słodzik do kawy czy herbaty w postaci suszi albo dodać do przetworów zamiast owoców.

Stewia to synonim zdrowia!

Wśród innych prozdrowotnych właściwości stewii można wymienić to, że ma działanie antybakteryjne. Działa między innymi na bakterie wywołujące boreliozę. Z właściwości tej rośliny warto korzystać w przypadku fenyloketonurii, która w znacznym stopniu upośledza rozwój umysłowy i motoryczny u dzieci. Stewia sprawdzi się również w przypadku nadciśnienia i cukrzycy. Warto więc korzystać z jej dobrodziejstw i dbać o własne zdrowie.


Bibliografia:

  1. Kulczyński B., Gramza-Michałowska A., Człapka-Matysiak M. Charakterystyka żywieniowa stewii – aktualny stan wiedzy. Chem. Toksykol. 2015;48(1):11-18.
  2. Bugaj B., Leszczyńska T., Pysz M. i in. Charakterystyka i prozdrowotne właściwości stevia rebaudiana Bertoni. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość. 2013;3(88):27-38.

 

158

Tylko u nas!

3 komentarzy na “Dieta w ciąży – jak się odżywiać w tym szczególnym czasie?

  1. Pani Dietetyk
    Pani Dietetyk

    Moj przykladowy jadlospis wyglada tak:
    1. rano przed praca kawalek chleba pelnoziarnistego z serem i pomidorem/szynka i pomidorem lub tost z dzemem + inka
    2. w pracy- miska Kellogs Speckal K z mlekeim lub jogurtem (special k wspomagaja przemiane materii) , na lunch kanapka z pieczywa pelnoziarnistego lub salatka z pomodorow i ogorkow
    3 . obiad- ryba grillowana,ziemniaki,surowka( lub zapiekanka ziemniaczana lub papryka faszerowana , zupy , meksykanskie tortille z warzywami i kurczakiem itp)
    4 . podwieczorek- cos slodkiego (kawalek ciasta lub czekolady)
    poza tym w ciagu dnia owoce, surowa marchew do przegryzienia, pije tez duzo wody mineralnej
    W weekendy na sniadanie jajecznica na boczku badz jajka gotowane .
    Taka fit mamuśka z Pani Dietetyk 😛

  2. Maja Kurzejka
    Maja Kurzejka

    Pamiętać trzeba by Twoja dieta była zróżnicowana i kolorowa.
    Nie jedz za dwoje, a dla dwojga to bardzo ważna zasada.
    Jedz małe porcje za to często i oczywiście dużo pij.
    Okres ciąży i karmienia piersią do dobry czas na zmianę nawyków żywieniowych.
    Może i wyjdzie nam taka dieta na dobre 🙂

  3. Maria p
    Maria p

    Na początku ciąży myślałam, że sama dam radę ogarnąć te wszystkie zasady żywienia w ciąży. Gdzie nie czytałam kogo nie spytałam zawsze były jakieś mniejsze lub większe różnice. Trafiłam w końcu na taki jadłospis pregna.com.pl/prawidlowa-dieta-w-ciazy bo zauważyłam że był najlepiej zbilansowany pod względem dostarczania różnych składników. Mnie ta dietka na dobre wyszła, mnie i maluchowi oczywiście 😉

Dodaj komentarz