Uzdrawiająca moc ziół

mgr Monika Żórawska (dyplomowany dietetyk):

Dobroczynne właściwości ziół od wieków wykorzystywane są w historii ludzkości. W wielu pierwotnych plemionach szamani różnymi miksturami leczyli chorych na podstawie zgłaszanych objawów. Na wojnach rannych opatrywano ziołami zerwanymi z okolicznych pól i łąk takimi, jak kwiat nagietka i rumianku pospolitego lub pączki topoli. Uzdrawiająca moc ziół wykorzystywana jest od dawna w wielu dziedzinach życia, także w naszej diecie.

Wiele ziół dodawanych do przyrządzanych przez nas potraw poprawia ich smak, zapach i kolor. Do ziół aromatycznych zaliczamy przede wszystkim miętę, wanilię, rozmaryn, koper włoski, tymianek oraz przyprawy korzenne. Te ostatnie wykazują ponadto działanie rozgrzewające. Dlatego w zimne, zimowe wieczory wskazana jest gorąca herbata z korzeniem imbiru. Na kolor potraw będą miały wpływ dodatki takie, jak: kurkuma, curry, szafran. Natomiast smak zaostrzą czosnek, kolorowy pieprz, kminek i papryczka chili.

Magiczne napary ziołowe

Poprzez zastosowanie odpowiednich mieszanek ziołowych można wspomóc trawienie i poprawić metabolizm. W przypadku problemów z zaparciami zaleca się zastosowanie następujących ziół: ziele tysiącznika, korę kruszyny, siemię lniane i kłącze rzewienia. Natomiast osobom mającym odwrotny problem, ze względu na swoje właściwości przeciwbiegunkowe, pomogą kora dębu i kasztanowca, szałwia, liście i owoce czarnej jagody. Przy wzdęciach i nadmiernym gromadzeniu gazów pomaga korzeń lubczyku, koper włoski oraz liście mięty i maliny. Stąd przy kolkach u niemowląt tak wskazane są napary z koperku i dostępne na rynku herbatki z koprem.

Wiele osób zapewne pamięta, jak w czasie przeziębienia i gorączki babcie parzyły nam herbatkę z lipy lub rumianu i podawały mleko z czosnkiem i miodem. Wszystkie te składniki mają działanie przeciwzapalne i napotne. Dlatego po ich spożyciu tak szybko można było z powrotem stanąć na nogi. Na dobranoc niektórzy dostawali napar z melisy i szyszek chmielu. Dzięki nim łatwiej nam zasnąć, bowiem mają działanie relaksujące i uspokajające.

Zioła na odchudzanie

Istnieje też wiele ziół stosowanych w czasie diety redukcyjnej, które wspomagają odchudzanie. Pozytywny wpływ na przemianę materii wykazują zioła takie, jak; kłącze perzu, liść orzecha włoskiego, ziele dziurawca. Osoby z nadwagą lub otyłością często wykazują dużą tendencję do zatrzymywania wody metabolicznej w ustroju. Pozbyć się tego problemu pomogą im ziele skrzypu polnego, macierzanki, werbeny, liść pokrzywy i brzozy oraz kwiat stokrotki.

Dziś w aptekach można kupić wiele herbatek ziołowych, które mają działać cuda. Nie dajmy się jednak oszukać! Przed zakupem należy koniecznie przeczytać etykietę i sprawdzić skład suplementu. Zawartość deklarowanych substancji czynnych w niektórych z nich jest bowiem znikoma. Najlepszym rozwiązaniem będzie własnoręczne przygotowanie naparu ze świeżych lub suszonych ziół.

Źródło:
Artykuł został napisany na podstawie książki dr Jadwigi Górnickiej „Apteka Natury. Poradnik Zdrowia”.
897

Tylko u nas!

  • Fitness

    Jak urozmaicić trening siłowy? Trzy sposoby dodatkowego bodźcowania organizmu

    Okres wiosenno – letni to wzmożony czas aktywności na siłowniach. Jedna część osób zaczyna swoją przygodę z treningiem, druga – wchodzi na wyższy poziom zaawansowania. Często największą przeszkodą progresu jest wpadnięcie w nadmierną rutynę. Plan treningowy trzeba modyfikować aby na nowo bodźcować ciało do postępu. W poniższym artykule przedstawię 3 propozycje modyfikacji treningowych które urozmaicą... Czytaj dalej »

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Poznaj najważniejsze zasady zdrowego odżywiania!

    To proste, jeśli grasz według zasad!

    czytaj więcej
  • Fitness

    Jak skutecznie spalać kalorie podczas treningu?

    Żeby Twój trening był skuteczny!

    czytaj więcej

6 komentarzy na “Jak skutecznie spalać kalorie podczas treningu?

  1. natalia
    natalia

    Wiem z doświadczenia, że gdy robię bieżnie czy lajtową czy interwały to bardzo ważne jest bym była ubrana od stóp do głów. Pociłam się jak świnia ale za to efekty są wtedy lepsze. Też jest ważne żywienie przy spalaniu tych kalorii , każda dieta jest inna i zależy od tego czy jesteśmy na redukcji czy masie.

  2. wenezuela
    wenezuela

    Bardzo ale to Bardzo ważna jest rozgrzewka. Rozgrzany silnik wiecej pociągnie niż taki dopiero co zapalony na -20 stopni. kiedyś nie robiłam właśnie ani rozgrzewek ani rozciągania po treningu . To był ból po treningu a na dodatek , zakwasy przez kolejne 4 dni.

  3. Krystian
    Krystian

    Mnie rozbija na kawałki chwila gdy przychodzi świeżak na siłownie i chce koksować jak kulturysta. No ludzie opanujcie się . Czy jak uczyliście się jeździć na rowerze to najpierw do samochodu weszliście. Odchudzanie czy trenowanie trzeba zaczynać z głową powoli.

  4. beemowska
    beemowska

    Chciałabym czasem na bieżni tak pobiegać ale stawy mi nie pozwalają. raczej takie lekkie treningi u mnie wchodzą w rachubę. Głownie spędzam na dietach najwięcej czasu . Może znacie jakąś fajną dietkę , gdzie można coś słodkiego ale nie szkodliwego zjeść , są takie w ogóle ?

Dodaj komentarz