Ziemniaki – wartości odżywcze i zdrowotne oraz zastosowanie ziemniaków w dietach odchudzających

Tradycyjna polska kuchnia nie może obyć się bez ziemniaków. Królują one na świątecznych stołach oraz na co dzień. Lubi je chyba każdy. Bez nich nie byłoby uwielbianych na całym świecie frytek lub chipsów. Wbrew obiegowej opinii kartofle są zdrowe i nietuczące, dlatego można delektować się nimi bez wyrzutów sumienia.

Jak ziemniak trafił na polskie stoły?

Uprawiana na masową skalę na całym świecie roślina trafiła do Europy dopiero w XVI wieku. Bylina z rodziny psiankowatych, według legendy, została sprowadzona do Polski przez Jana III Sobieskiego. Przywiózł ją on swojej ukochanej jako ozdobę do ogrodu. Szybko jednak się okazało, że wszyscy Polacy rozsmakowali się w nowym produkcie spożywczym, który od tego czasu stał się nieodłączną częścią rodzimej kuchni.

Jaką odmianę ziemniaka wybrać?

Wybór odmiany kartofla powinien być dostosowany do rodzaju potrawy, jaką chcesz przygotować. Jeżeli masz ochotę na zapiekankę ziemniaczaną lub sałatkę, wybierz te, których miąższ jest zwięzły i nie rozpada się po ugotowaniu. Mogą to być np. ruta, kolia lub sokół. Do przygotowania klusek, pyz lub placków wybieraj ziemniaki sypkie, np. arkadia lub mila. Orliki, dropy lub irysy nadadzą się natomiast do zup lub pieczenia.

Czy ziemniaki są tuczące?

Niesłuszna opinia na temat kaloryczności ziemniaków wzięła się przede wszystkim stąd, że często jadamy je jako dodatek do wysokokalorycznych produktów, np. tłustych mięs. To one sprawiają, że danie jest tuczące. 100 g ziemniaków to jedynie około 70-80 kcal. Nie bez znaczenia jest również fakt, że ziemniaki to błonnik w dość sporej ilości, który wspomaga proces trawienny.

Jakie witaminy ma ziemniak?

Ziemniak to witamina C w dużej dawce. Ponadto obfituje w witaminy PP, B1, B5, B6. Czy ziemniaki są zdrowe? Tak! Składnikiem zawartym w ich wnętrzu jest także skrobia, która pomału rozkłada się w organizmie, dając Ci zastrzyk energii na długi czas.

Ziemniak w diecie? Czemu nie!

Dobrą wiadomością dla wszystkich wielbicieli tej rośliny jest fakt, że istnieje dieta ziemniaczana. Polega ona na dwutygodniowym komponowaniu składników menu tak, że opiera się ono głównie na daniach z ziemniaków. Codziennie należy spożywać dwie porcje ziemniaków, a oprócz nich można jeść sporo innych produktów, np. warzywa, jogurty, owoce. Podczas wyznaczonego czasu można schudnąć nawet 4 kg. Czy ziemniaki zawierają gluten? Nie! Dietę z ich udziałem można uznać za bezglutenową, zatem jest to świetny sposób na zrzucenie nadprogramowych kilogramów dla osób z nietolerancją pokarmową.

Pyszne przepisy z ziemniakami w roli głównej

Każdy potrafi ugotować ziemniaki jako dodatek do obiadu. Jest to jednak warzywo na tyle uniwersalne, że można przyrządzić z jego wykorzystaniem mnóstwo ciekawych dań. Być może wypróbujesz bataty o lekko słodkawym posmaku zapiekane z rozmarynem? Przygotowując dania, nie musisz się martwić o wpływ ziemniaka na cholesterol, gdyż roślina ta nie wpływa na jego podwyższenie.

Ziemniak w walce z problemami skórnymi

Ziemniaki z powodzeniem można wykorzystywać w postaci maseczki – przygotowuje się ją z ugotowanych, wystudzonych warzyw. Pomaga ona łagodzić oparzenia lub odmrożenia, zmniejsza trądzik oraz liszaje. Redukuje także swędzenie skóry.

Czy wiesz, że…

W Poznaniu znajduje się pomnik wzniesiony na cześć pyry, czyli ziemniaka.

860

Tylko u nas!

  • Fitness

    Dlaczego powinieneś popracować nad ruchomością górnej części ciała, jeżeli dużo siedzisz?

    Siedzący tryb życia a postawa ciała - dowiedz się więcej.

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Zaplanuj swoją wagę – jak określić cel odchudzania

    Sprawdź jak określić cel swojego odchudzania!

    czytaj więcej
  • Fitness

    Siłownia dla początkujących – jakie ćwiczenia może wykonać każdy?

    Dowiedz się, jakie ćwiczenia poleca nasz Ekspert!

    czytaj więcej

6 komentarzy na “Siłownia dla początkujących – jakie ćwiczenia może wykonać każdy?

  1. natalia
    natalia

    Fajnie , że coś takiego daliście. Niestety czasem (szczególnie kobiety) przychodzą na siłownie nie wiedzą co mają z sobą zrobić cykają fote w lustrze i mykają do domu. To nie siłownia a chęć popisania się. Jako trenerka personalna polecam to co wyżej napisali , jasno wyraźnie i na początek łatwe ćwiczenia.

  2. wenezuela
    wenezuela

    szkoda ze nie widzialam tego wczesniej. poszlam na silownie , same koksy i koksiary a ja plus 20kg i na dodatek zarwalam miesnie. po 2 miesiacach zrazenia sie do silowni poszlam do trenera personalnego , to mnie najbardziej pomogo i to polecam kazdemu.

  3. kierownikpierwszejzmiany
  4. beemowska
    beemowska

    Ja myślałam , ze dni treningowe powinny być dzielone na partie ciała. Np nogi z plecami , brzuch z rękami etc. Z tego co widziałam to trenerzy tak robią ale mogę się mylić . jestem w tych sprawach dopiero miesiąc . Ekspertem się nie nazwę , a tutaj raczej piszą prawdę.

Dodaj komentarz